Tune up, La Rochelle – part 1

/, Kansainvälinen, Kisaraportti/Tune up, La Rochelle – part 1

Auringon paistetta, yli 25 astetta lämmintä, tuulta 4-8 m/s, reilu 100 venettä baanalla. Siinä lähtökohdat päivän treeneille. Ennen vesille lähtöä mittautimme kuitenkin purjeemme ja nautimme lounaan rantabulevardin näteimmän tarjoilijattaren houkuttelemina – tai no, näteimmästä emme voi mennä takuuseen, koska kyseessä oli kuitenkin heti ensimmäinen ravintola veneparkin vierestä alkavalla bulevardilla. Äärettömän nätti kuitenkin.

Keskiviikon ensimmäinen esikisastartti piti olla klo 13:30, mutta sitä siirrettiin tunnilla eteenpäin, jotta saimme syödä rauhassa pihvimme – samalla tuulikin hieman virkosi. Lopulta siinä kolmen aikoihin ensimmäinen gate-startti saatiin melkein liikkeelle, mutta lyhyelle linjalle ahdetut veneet aiheuttivat kolinaa kumiveneen läheisyydessä, joten se keskeytettiin. Onni meikäläisille, sillä kiihdytyksessämme oli lieviä puutteita eikä kahdeksannen rivin paskoista löytynyt pakoreittiä.

Uusintastartissa odottelimme pupun ajolinjan yläpuolella ja sieltä fellaten saimme kiihdytettyä itsemme eturivissä matkaan. Ihan Saugmann-oppien mukaista starttia emme ottaneet, mutta hyvän kuitenkin. Vaikka merellä vallitsi tuulen puolesta täysin meidän keli (4-6 m/s), niin kyyti oli silti kylmää. Nää ulkomaalaisriiviöt vaan menevät niin pirun kovaa. No, okei – meidän hyvä ajo mureni käytännössä eri moodeihin, joilla täällä ajetaan sekä todella vaikeaan ja pahaan choppiin. Jossain kaukana yläpuolellamme ollut 9011 ajoi alas ja kovaa jyräten meidät paskoihinsa ja pakottaen meidät lopulta heittämään ”parempiin” tuuliin, mikä alkoi pikkuhiljaa kertautumaan etäisyyden kasvuna muuhun kärkifleettiin. Ehkä positiivisin silmin asiaa tarkastellen olimme tavallista pidempään hyvin lähellä isoa kärkiveneiden nippua. Hauskaa sinänsä, että täysin erityyppisistä moodeistamme huolimatta krossailimme toisiamme koko ekan startin 9011:n kanssa. Myös Hasson kanssa oli tiukkaa taistelua.

Itse pyrimme koululäksyoppiemme mukaisesti ajamaan oikealta ekan kryssin, mutta sen kannattavuus jäi meille täysin epäselväksi. Vasemmaltakin tultiin sen verran kauas meidän eteen. Virralla oli vaikutusta, mutta emme oikeen saaneet sen hyödyntämisestä tai haittojen minimoimisesta kunnon näkemystä. Myöskään tuulen oskilloiminen vs. tasainen kääntymä ei ihan auennut.

Lensseillä vauhtimme oli edelleen ihan hyvää. Kryssin, lenssin, kryssin, slöörien, kryssin, lenssin ja maalislöörin jälkeen olimme kovenevassa kelissä maalissa kolmenkympin tienoilla. Puolitoista tuntia purjehdusta ja muutenkin pitkä päivä takana, päätimme suunnata rantaan ennen päivän toista starttia.

Sijoituksemme näytti olevan 28:s tuossa ainoassa startissamme Pinnellin piikatessa uusine, salaisine huippupurjeineen päivän molemmat lähdöt. Tuo 28. sija on kivasti suuntaa antava sillä parinkympin joukkoon ajanut gate-veneenä ollut 9050 oli ainakin tokalla kryssillä takanamme ja 24:s Hasso oli myös moneen otteeseen ja mielestäni vielä maalissakin takanamme. No, niin tai näin, päivä oli osaltamme pulkassa ja saimme kerättyä sen informaation mitä halusimmekin: sifteistä ja kääntymistä ei mitään hajua, laitojen paremmuudesta ei mitään hajua, virran vaikutuksesta ei mitään hajua eikä omasta kyydistäkään muihin nähden ollut lopulta mitään mielipidettä. Sen sijaan selvää on, että kun tuolle puolentoista tunnin radalle pakataan vielä 100 venettä lisää, niin ahdasta tulee 🙂

Torstaina mittautamme veneen ja käymme ajamassa kisapurjeilla vielä lähdön tai kaksi. Ilmeisesti viikon ainoa sadepäivä on siirtynyt perjantailta huomiseksi, mutta odotettavissa on silti mielenkiintoinen ja äärettömän hauska päivä. Laitamme iltasella taas kuulumisia tulemaan.

La Rochellen lämmöstä,

Jukka&Antti

PS. Raimo! Aussi 9028:n kippari lähetti sulle erityisen paljon terveisiä. Olet tärkeä ystävä hänelle. Sun pitäisi olla täällä eikä siellä 🙂

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.