No niin, kolmannen kisapäivän raportin aika. Päivä oli niin pitkä ja raskas, että pidetään raportti lyhyenä. Yhtään kuvaa en ehtinyt tänään nappaamaan, joten en kiusaa teitä tällä kertaa kertomalla valokuvin kuinka upeat ilman täällä on. Kuulemma Suomessa on ollut hieman syksyisemmät olosuhteet 😉
Aamulla oli eiliseen tapaan herätys puol kuuden aikoihin, välttävä aamiainen naamariin ja puol seitsemäksi rantaan. Tosi ”lomaa”. Tänä aamuna Peler oli jonkin verran eilistä heikompi (7-10 m/s), mutta kyllä siinäkin oli ihan riittävästi.
Meidän venekunta missasi jänön parilla veneenmitalla ja seuraukset oli tuhoisat. Keskellä rataa paskoissa ilman todellista pakoreittiä mihinkään. Ylämerkki tuli kierrettyä viimeisten joukossa, mutta seuraavat kryssit hieman vapaammissa tuulissa purjehtien saimme hilattua itsemme 28:nneksi. Eikka ja Kalle purjehti pitkään lähituntumassamme, mutta eivät aivan samanlaiseen nousuun kyenneet purjehtiessaan sijalle 47. Hyvän nousumme avaimet olivat: kohtuu hyvä venevauhti (kun sai purjehtia vapaissa) sekä lenssitaktiikka.
Tänään purjehdittiin poikkeuksellisesti vielä toinenkin startti aamutuulessa. Keli keveni kuitenkin jatkuvasti, joten trimmien ja moodien kanssa sai olla tarkkana. Tällä kertaa otimme hyvän startin, mutta pykälän löytyminen kesti jälleen hieman liian kauan, joten aika pian löysimme itsemme jälleen fleetin häntäpäästä ajettuamme ekan kryssin pelkissä paskoissa. Keli tosiaan keveni ja shiftasi hieman oikealle, mutta onnistuimme kohtuullisesti taktiikassa niin kryssillä kuin lensseilläkin. Tällä kertaa matka riitti kuitenkin nostamaan meidät vasta sijalle 37. En muista missä vaiheessa karistimme Eikan ja Kaarlen, mutta siinä meidän ympärillä he pitkään pyörivät. Väärien laitavalintojen jälkeen olivat he maalissa sijalla 58. Startit kun onnistuisi, niin sijoitukset olisivat molemmilla venekunnilla todennäköisesti ihan toista luokkaa.
Kahden aamustartin jälkeen lilluimme takaisin rantaan odottamaan Oran kehittymistä. Ora rupesi puhaltamaan lähes normiaikaansa, joten pit stop oli varsin lyhyt. Ruuan ehti kuitenkin syödä lähes rauhassa.
Iltapäivän eka startti uusittiin rikkomusten vuoksi kahteen otteeseen, mutta kolmannella yrittämällä pääsimme matkaan. Tai siis muut pääsivät. Me starttasimme jälleen jostain Ö-rivistä joten edessä oli tuttu tilanne – pitkä punnertaminen edes siedettäville sijoille. Maalissa huimien taistelujen jälkeen sijalla 41 Eikan ja Kallen purjehtiessa maaliin neljä sijaa myöhemmin. On kyllä vaikeaa ja turhauttavaakin, kun vauhti ei ole huono, mutta onnistumme tuhoamaan itsemme ensimmäisen 100 m aikana.
Viimeiseen starttiin otimme kunnon maamerkin, jonne jänön kurssi osoittaisi. Suurin osa fleetistä ei ollut reagoinut kääntyneeseen tuuleen, joten he odottelivat jänistä lukuisia veneenmittoja liian alhaalla. Mekin itseasiassa missasimme gaten n. veneenmitalla, mutta venevauhti riitti tiputtamaan jäniksenä toimineen Kellnerin ja muutaman muun veneen kelkastamme. Taisi meistä perät ottaa kaikki tanskalaisetkin. Jos emme väärin muista, niin äärivasempaan suunnatessamme ainostaan yksi Aussi onnistui krossaamaan meidät. BM:ien, Saugmannin ja kumppaneiden vauhti oli silti vielä hivenen parempaa, ja juuttuessamme hetkeksi tyveneen, kiersimme ylämerkin vasta kymmenentenä. Mutta tämä osoittaa onnistuneen startin merkityksen.
Seuraavat kierrokset pysyimme hienosti mukana, kunnes vikalla kryssillä ajoimme leikan aavistuksen pitkäksi, jolloin pari-kolme venettä pääsi alapuoleltamme ennen meitä yläprikalle. Maaliin taiteilimme silti sijalla 13. Tällaisia onnistumisia täältä lähdettiin hakemaan. Toivottavasti näitä ehtisi tulla vielä lisää.
Myös Eikka ja Kalle oli purjehtimassa erinomaisesti, kunnes spinnun spiro-hela mastossa rikkoutui. Lukuisat veneet pyyhkivät ohitse ja maalissa pojat olivat sijalla 44. Kokonaissijoitukset yhdellä poisheitolla 8 lähdön jälkeen: Jukka/Antti 31. ja Eikka/Kaarle 52.
Nyt nukkumaan ennen aikaista herätystä. Malcesine hiljenee hetkeksi.
-Antti / FIN-8768
Kiitos raportista, ja onnittelut viimeisen lähdön hienosta sijoituksesta!
Millä konstilla aen aamupalan saisi paremmaksi kuin välttävä? Olisi meinaan tärkeää. Hyvää jatkoa huomenna!
Jori
Heja Heja, lisää samanlaista. Muistakaa agressiivisuus lähdössä. Jos ei silloin tällöin varasta (tai joudu pikkupulaan), ei yritystä ole tarpeeksi 😉
Antti, loistavaa raportointia! Täällä konttorilla on mukava aloittaa päivä 505-sivuilta.
Tsemppiä.
Hienoja suorituksii jäbät ! Kokonaistilanne osoitteessa http://www.fragliavela.org
Hienoja väläytyksiä ja erinomaista raportointia! näitä on tosiaan ollut kiva lukea! Vaan mitä kävi 3. päivän jälkeen? — post mortemia odotellaan! Loppusijoituksista voi lukea 35. ja 53. ja osallistujalistasta päätellä että taso oli todella kova (Eiempien arvokisojen ”b klungan” verrokkivenekunnat löytyvät sijojen 25-40 väliltä) mutta miten niille sijoille päädyttiin? Missä onnistuttiin, missä suomipoijaalla on suurimmat parannettavat?
Jos vauhti on noin hyvin kohdallaan, niin startit olisivat ilmeinen parannuksen paikka. Jänislähtöjä on helppo harjoitella tanskalaisten tyyliin: alamerkin käännön jälkeen eka vene on jänö. Jänö odottelee kunnes viimeinenkin on tullut alas, ja lähtee kyntämään paaralla. Muut lähtevät avautuvasta portista. Ylämerkki voi olla vaikkapa 100 metrin päässä ja kaikkien on pakko heittää viisi vendaa ja alas tullessa viisi jippiä. Kyllä hiki tulee tällaisessa Jacobin painissa ja askelmerkit rupeavat löytymään, ja starttiprosessori kellottuu uudelle taajuudelle.
Eikka, olisiko ensi kesän ohjelmassa sellaista R-kisaa, jossa meille järjestyisi gate start 😉
Kiitos raporteista!
FIN 8127
Weber