Tänään herätys oli siinä pian viiden jälkeen, mikä oli aamustartteihin tottumattomille suomalaisille hivenen liian aikaisin.
Kammettuamme itsemme puoli seitsemän aikoihin rantaan, oli Peler-tuuli hyvää vauhtia voimistumassa. Jukan kanssa olimme sitä mieltä, että tuuli oli hivenen edellispäivää heikompi, joten päätimme lähteä vesille normifokalla ja reivaamattomalla stooralla. Päivän ensimmäinen virhe taisi tulla siinä.
77 veneen suunnatessa rata-alueelle, oli Peler voimistunut jo niin, että Garda-järven pinta oli valkoisenaan sortuvia aaltoja. Tuulta siis piisasi. Myös aallokko oli paikoin ihan miehekästä.
Otimme Jukan kanssa loistavan startin ja vapaata tuulta oli yllin kyllin molemmin puolin. Pian kuitenkin niin ylä- kuin alapuolekin veneet suihkivat ohitse. Olimme 13+ m/s tuulessa täysin altavastaajia. Veneessä ei ollut sitä laukkaa, jota vimmatusti yritimme hakea. Massaa olisi kaivattu lisää tai jotain radikaalia parannusta trimmeihin.
Ensimmäisellä lenssillä alkoi kölejä näkyä melkein yhtä paljon kuin purjeitakin. Peler antoi siis parastaan. Vaikean kryssin jälkeen olimme pari sijaa Eikkaa ja Kallea edellä siellä fleetin puolessa välissä. Molemmat suomitiimit antoivat veneillensä kunnon kyytiä ja ajoissa suoritetuilla jiipeillä onnistuivat kuittaamaan lukuisia sijoja liian laitaan ajaneiden kustannuksella. Näillä kyydeillä olisi Hamppi/Tumppikin haastettu SM:ien tokana päivänä 😉
Meidän venekunnan kompastuskivi oli kryssivauhti. Kun tuuli 13-15 m/s, niin meno oli kovin tökkivää, mutta lullissa (8-10 m/s) vene lensi hienosti. Lensseilläkin oli pikkutrasseleita, mutta ei mitään varsinaista hätää. Eikka ja Kalle sen sijaan pannuttivat ja spinnun selvityksessä tuhraantui runsaasti minuutteja. Sijoitukset ekassa lähdössä taisivat olla: Jukka&Antti 34:s ja Eikka&Kaarle 54:s. Huomenna lupaamme parempia hevikelin sijoituksia, jos Peler jaksaa puhkua vielä kolmantenakin päivänä putkeen.
Ekan startin jälkeen veneet suuntasivat jälleen rantaan odottamaan Pelerin vaihtumista Oraksi. Tänään tuuli kääntyi n. tuntia aikaisemmin kuin eilen, joten päivä toka startti ammuttiin liikkeelle siinä kahden jälkeen. Ora oli tänäänkin varsin heikko (2-5 m/s) ja erittäin haastava shiftien ja paine-erojen vuoksi. Emme missään vaiheessa päässeet Jukan kanssa ns. ”tilanteen herroiksi”, vaan tyydyimme lähinnä kääntämään pois muiden paskoista ja hakemaan vapaata tuulta. Eikka ja Kalle sen sijaan onnistuivat tällä kertaa hieman paremmin reitinvalinnoissaan ollen lopulta maalissa sijalla 43. Meidän tiimin rämpiminen päättyi sijalle 52, mikä muuttunee muutaman sijan huonommaksi, jos ja kun joidenkin kärkiveneiden DNS:t vaihtuvat todellisiksi sijoituksiksi. Päivän tokasta lähdöstä ei voi oikein sanoa muuta kuin ”erittäin hankalaa”.
Päivän vikaan lähtöön päätimme Jukan kanssa ottaa paalulähdön ja suunnata koko päivän paremmin toimineeseen vasempaan laitaan. Kaikki oli menossa täydellisesti, kunnes pari sekuntia ennen starttia yksi irlantilaisvene rikkoi meitä ja pakotti meidät väistämään sillä seurauksella, että vauhtimme pysähtyi täysin ja kaksi yläpuolen venettä pääsi jyräämään edellemme. Oikeallekaan ei ollut asiaa, joten olimme pakotettuja ajamaan edellä olevien paskoissa melkein ylämerkille asti. Harmittavasti nuo pari venettä kiersivät ylämerkin kärjessä, kun puolestaan meidän edelle ehti sitten koko oikea laita. Ilman irkkuja olisimme todennäköisesti olleet todella korkealla.
Kovien punnerrusten jälkeen ja vasemman laidan puffeja hyödyntäen olimme maalissa sijalla 31. Eikka ja Kalle joutuivat välillä paikkaamaan Kallen ylähuulta, joten heidän sijoitus valui 50:nneksi.
Sijoitukset ovat todella pienistä kiinni. Pikkuruisen paremmalla viimeistelyllä sijoitukset voisivat hyvinkin olla kymmenisen sijaa parempia. Täytyy siis keskittyä paremmin ja hioa kaikki rutiinit äärimmilleen, niin pääsemme haastamaan kärkeä. Vauhdillisesti (ainakin keskifleetissä) pärjäämme ihan ok eli venevauhtieroilla nämä sijoitukset eivät ole yksinomaa selitettävissä.
Tällä hetkellä neljän lähdön jälkeen suomalaisten sijoitukset ovat: Jukka&Antti 30:s, Eikka&Kalle 55:s. Huomenna on ohjelmassa samanlainen kolmen startin päivä kuin tänäänkin, mutta toivottavasti raporttia päästään rustaamaan positiivisemmin mielin 🙂
-Antti
Kiitos taas uutisista ja tsemppiä vaan! Olisi kiva olla siellä kärpäsenä katossa, tai ehkä pikemminkin intuna yläpuolella…
Löytyykö joltain saitilta kuvaa radalta?
Jori