Projektimme informaatinen puoli on pahasti jäänyt jälkeen tapahtumia, joten aika tehdä pieni välitilinpäätös. Niinhän siinä lopulta kävi, että heloittaminen Tuusulan hallissa meni kokolailla tiukille tuon Gardan reissun takia. Onnistuimme kuitenkin, ihme kyllä, saamaan veneen jo Campionessa lähtölinjalle ja varsinkin Riva Cup oli todella mieluisa purjehtia uudella veneellä. Viikko Gardan jälkeen olikin jo aika Naantalin rankingin ja vain vajaa viikko siitä niin olikin SM-regatta Helsingissä. Pieniä muutoksia ja parannuksia olemme tehneet kokoajan ja niitä tulee vielä vähän lisää. Siksi tämä on vasta välitilinpäätös.
Mutta femmailijoita kiinnostaa varmasti tuo ” pienehkö ” osuus veneilyharrastustamme eli heloitus. Veneeseemme on valikoitunut euroopan suurilta heloittajilta, kaikilta jotain pientä. Vanhasta veneestämme kopioimme oikeastaan kaiken minkä halusimme ja olimme todenneet itse toimivaksi ja tai tiimillemme hyvin sopivaksi. Mutta perusteet menevät jotakuinkin näin. Koska purjehdimme Pin&Bax purjeilla ( 2011 SM 1. 2. ja 3. tekee samoin ) tuli mastomme heloitus suoraan Pinnelin pajalta. Ainoat asiat mitä teimme olivat maston katkaisu, mastokengän kiinnitys ja strutti järjestelmä kokonaisuudessaan. Z-sparin järjestelmän vaihdoimme Harkenin laakeroituun kelkkaan ja pidempään Harkenin kiskoon mastolla. Samoin Struden putki tuli hiilikuidusta.
Itse runko on siis Rondar, mutta siinä on Holger Jessin suunnittelema kölilaatikko, jossa jäykisteet ovat suunnattu fiksummin ja ainevahvuuksia on lisätty todella paljon. Näin ollen runko ei ole enää niin paljon alipainoinen kuin muutama vuosi sitten ja runko, ennenkaikkea kölilaatikko on todella todella jäykkä. Näin ollen otimme veneeseen myös Jessin kölin joka on säädettävissä sekä horisontaalisesti, vertikaalisesti ja tietenkin se myös taittuu itse laatikkoon sisään. Jos olimme aikaisemmin tyytyväisiä Wateratin foileihin, niin kyllä tämä uusi malli Jessin köliä tuntuu myös loistavalta. Olemme tyytyväisiä valintaamme. Mainittakoon vielä, että Wateratin peräsimeen rakastunut kipparime ei tule tuosta ohjaus foilistaan luopumaan, ehkä koskaan, se ei siis ole myytävänä ! Jessin pajan mittojen mukaan tuli veneeseemme myös spinnun skuuttauspisteet sekä fokan skuuttaus järjestelmä.
Kun Englannista ja Saksasta jo oli jotain, niin otettiin sitten vähän myös Tanskasta. Storan skuuttaus järjestelmä on Boysen-Mollerin Rondareista otettu ja mitattu. Siis hyvin perinteisellä kukkonjalka- levanki systeemillä mennään. Yksinkertainen ja joka kelissä toimiva ja jos se on muutaman vuosikymmenen toiminut niin miksei vieläkin.
Mutta kaikki muu onkin sitten tehty oikeastaan itse. Jo edellisessä venessämme ollut tuplapuomi järjestelmä siirrettiin sellaisenaan uuteen veneeseen. Samoin spinnupuomien säätö kopioitiin suoraan UK2:sta, koska se toimii kuin ajatus. Keskellä venettä olevan trimmikassetin järjestys muokattiin kipparimme kieroituneiden mielihalujen mukaan. Siinä on vielä pientä hiomista, mutta alkukausi on näyttänyt kuitenkin, että veneessä on tietyt asiat paikoillaan ja ne toimivat niin kuin pitääkin. Ehkä eniten aikaa, tarkuutta ja hermoja vaati kuitenkin tuon mastonjalan asentaminen ja niin tuttu juttu kuin peräsimen sijoittaminen peräpeiliin. Mutta kun masto, köli ja peräsin ovat todellakin linjassaan niin kyllä kulkee…
Peräsimen linjauksessa täytimme kaikki työturvallisuusvaatimukset.
Myös spinnupumpun modifioimme Rondarin runkoon ja se toimii todella hyvin. Kaikki tarvittavat helat löytyvät Harkenin katalogista, ainoastaan Northfixin pumppulukot eivät ole Harkenia.
Niinkuin aikaisemissa raporteissa kerroimme, pidämme veneemme yksinkertaisena. Pääpainopiste on ollut toimivuuella ja veneen trimmaamisen helppoudella siellä missä se on tärkeintä, eli vesillä. Vielä kun saamme viimeiset heloitukselliset hommat valmiiksi, niin teemme sitten listan, millä välityksillä ja heloilla veneemme on rakennettu. Vaikka laitoimme itsellemme realistisen tavoitteen, että veneen olisi oltava SM-mestaruus kunnossa vuonna 2014, niin sen verran olemme aikataulua edellä, että saimme 2011 mestaruuden purjehittua veneellä, jolla emme ehtineet käydä treenaamassa kertaakaan ennen kilpailujen alkua. Joten olemme projektiimme todella tyytyväisiä, olemme ilmeisesti tehneet paljon hyviä ja toimivia ratkaisuja. Niin ja kiitos jo tässä vaiheessa yhteistyökumppaneillemme, jotka ovat mahdollistaneet tällaisen projektin.
No comments yet.