Projektia 50h takana, hyviä valintoja !

//Projektia 50h takana, hyviä valintoja !

Oho ! Jäät on lähteny! Pikku venhomme rakentelu on nyt siinä mallissa, että mastoa viritetään pystyyn ja omalle paikalleen. Kun työpäivien jälkeen venettä laittelee ja aamulla herää taas 5:05 niin vaikka joka ilta jotain aikaiseksi saa, tuntuu että enemmänkin voisi aina tehdä. Kun hallilla vauhtiin pääsee ja saa sellaisen mukavan ” matkavauhdin ” päälle ei hommia viitsisi keskeyttää. Mutta kun aamuksi on kuitenkin töihin mentävä.

Joka tapauksessa veneemme heloitus on lähestulkoon kokonaan tehty Harkenin micro- ja 16 mm sarjan tuotteilla. Ainakin näin asennusvaiheessa on tullut huomattava ajansäästö kun käyttää yhtä ja samaa sarjaa alusta loppuun asti. Kaikkiin heloihin menee samankokoiset ruuvit / pultit, joten ei tarvitse ostaa tai arpoa pakista sitä oikeaa kokoa jokaiselle helalle erikseen. Kun myös helojen mitat ja muokkailtavuus tulevat tutuksi, moniin ongalmallisiin kohtiin löytyy helposti ratkaisu. Myös laakeroitujen helojen käyttö on mahdollista todella ahtaissa ja paljon ” workloadia ” tarvitsevissa paikoissa. Harkenin katalogi on todella kattava ja kun tehtaalla ei niin paljon välitetä käyttää muovisia laakereita, niin käyttöikääkin pitäisi heloista löytyä. Myös kaikkiin ” lentäviin ” helotuksiin Harkenilta löytyy aivan käsittämättömän kevyt ja toimiva T2 sarja, jota nyt meidänkin veneeseen valikoitui. Esim. skuutteihin sopivat plokit ovat ultrakeveitä.

Ai niin ja nyt ehtii vielä vaikuttaa projektimme kulkuun  ! Kun tuo kikin sijoittelu ongelma vertikaalisesti, horisontaalisesti ja diagonaalisesti säädettävissä olevan kölin kanssa on ratkaistu niin oikeastaan, ehkä yleisin ongelma jiippaavien kölien kanssa, on tuo jiippaamattomaksi saaminen hevikelissä. Tai ei oikeastaan sekään vaan sen taljan rakentaminen ! PARAS IDEA PALKITAAN ! Eli siis kölin nosto talja, joka toimii ja että köli toimii ja että köli vielä pysyy mestoillaan kun kovaa mennään. Laittakaa ehdotukset kommentti kenttään niin on kaikkien luettavissa. Niin ja vielä projektimme ” yhteishyväosioon ” kuuluu vielä tuo joka keväinen haravointi. Eli kaikki joilla on ylimääräisiä lyijypainoja tarjoilla veneeseemme niin  ” lahjoitukset ” otetaan karvalakin kuittia vastaan. Veneemme painoa tarkkaillaan jopa ulkopuolisten toimesta !

Tänään saimme tosiaan maston pystyyn ja se tuntui jo siltä, että viimeinen pitkä kryssi olisi edessä. Tosin choppya oli tiedossa. Köli ja se kölin talja ja peräsin asennettavana. Tosin venekunnallamme on ” vuosien ” kokemus juuri noiden peräsimen kiinnikkeiden asentamisesta.

Onneksi myös ensimmäiset narut menee jo kantta pitkin, niin tavallaan se tuo sitä fiven tuntua veneeseen.

Huomenna siis taas hallille kun muut on varmaan treenaamassa vesillä. Projektin aikatauluun tulee vielä mielenkiintoinen vaihe kun allekirjoittanut on ensiviikon työmatkalla Norjassa ja Tumppi saa vedellä piuhat yksinään paikoilleen. Onneksi hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja puoliksi tehty on ennenkin riittänyt.

Eli ensi viikonloppuna olisi tarkoitus ajaa sitten veneen ensi testi vesillä, kun tiistaina pakataan traikku ja lähdetään keskiviikkona Gardalle.

P.S

Holgi wir sehen im Garda ! Und wir haben nicht lederhosen 🙂

P.S.S

Koko suomen 505 väki onnittelee suomen  jääkiekkomaajoukkuetta MM voitosta !

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.