EM-kisojen loppuraportti

/, Kisaraportti/EM-kisojen loppuraportti

Perjantain purjehdukset peruttiin liian kovan tuulen ja aallokon takia, mutta lauantaina päästiin tykittelemään tosissaan. Pirteä 10-16 m/s tuuli otti miehistöistä ja veneistä kaiken ilon irti ja myös kotiväelle kilpailu tarjoiltiin livenä netistä GPS-seurannan avulla.

Avain kohtuullisiin sijoituksiin oli pitää veneen masto taivasta kohti. Välillä meri nimittäin näytti taistelutantereelta, kun voimistuva keli heitti venekuntia ylösalaisin pitkin rata-aluetta. Meri ei säälinyt edes Eurocupin voittajavenekuntaa Findel/Telleniä, joka löytyi alamerkin läheisyydestä köli ylöspäin. Tarina kertoo, että PB-purjeilla ajanut Findel oli vastannut Ian Pinnelin uteluihin kaatumisensa syyksi huonot purjeet…

Lauantain ensimmäisessä lähdössä Tumppi&Hamppi paineli kovasta kelistä innostuneena suomifleetin kärjessä sijoilla 25-30, Sampsa ja Antti heti kannoillaan. Slööriosuudella Sampsa ja Antti päätti toistaa Merikallion Hannun Quiberonin EM-kisojen lentoonlähtöyrityksen ajamalla täyttä trapetsilenssiä isoon ristiaaltoon sillä seurauksella, että koko vene otti ison ilmaloikan suoraan aallon pohjalle. Iso täräys ja hervottomat naurut – it’s flying!

Viimeinen nakki ajettiin järjestäjien mukaan 32 knotsin eli n. 16 m/s:n tuulessa. Sampsa&Antti sai puristettua itsensä Tumpin ja Hampin edelle hieman ennen viimeistä ylämerkin kiertoa – spinnu ylös ja täyttä höyryä alas. Valitettavasti fiveä ei ole tehty lentämiseen ja edellisellä osuudella koettu loikka taisi hajoittaa spinnupuomin pään; jiipissä se lensi istuinlaatikkoon! Ei auttanut kuin ottaa spinnu alas ja jatkaa kahdella purjeella kohti maalia ja katsoa, kuinka takaa tulleet veneet kiisivät ohitse. Maalissa Tumppi&Hamppi 34: s, Sampsa&Antti 37:s. Thomas ja Timo katkaisivat jatkopinnansa eivätkä ehtineet ensimmäiseen lähtöön. Jukalle ja Karille puolestaan keliä oli hivenen liikaa, joten he olivat lukuisten muiden keskeyttäneiden joukossa. Toista lähtöä ei lauantaina enää ajettukaan, kun keli oli voimistunut liian kovaksi näin ison fleetin ajattamiselle turvallisesti. Hymyt olivat rannassa kuitenkin herkässä; mega-aallokko tarjosi huikeita fiiliksiä ja muistutti, millaista purjehdus voi hauskimmillaan olla.

Sunnuntaina tuuli oli heikentynyt huomattavasti parin aikaisemman päivän lukemista noin 5-7 m/s:iin. Keliksi, jossa lähes kaikki venekunnat kulkevat kovaa. Loppusijoituksissa olisi helppo romahtaa kauas taaksepäin ja noustakseen pitäisi purjehtia todella hyvin. Ohjelmassa oli aikataulun mahdollistamissa puitteissa yhdestä kahteen lähtöä.

Sampsan ja Antin ongelmat alkoivat heti aallonmurtajalta rata-alueelle kääntymisen jälkeen, kun kikivaijerin säikeet rupesivat paukkumaan poikki. Rantaan palaamiselle ei ollut enää aikaa, joten matkalla radalle Sampsa ryhtyi rakentamaan dyneemasta uutta kikiä – hyvä pitää varaosia aina mukana vesillä. Kun kiki oli saatu kuntoon, päätti stuuran skuutti alkaa kuoria itsensä. Ei kovin lupaava alku viimeiselle kilpailupäivälle. Kipparin jalkaan oli kuitenkin aamulla vedetty Palermon kuuluisat taikakalsarit, joten toivoa ei ollut suinkaan heitetty. Ensimmäisessä lähdössä suomalaisista näytti hyvän startin ottaneen ainakin Sampsa&Antti sekä Tumppi&Hamppi. Sampsan venekunta paineli fleetin keskeltä aivan kärkiveneiden tahdissa vapaissa tuulissa kohti jossain horisontissa olevaa yläprikkaa. Tosiaan – jossain. Valitettavasti yläprikka löytyi Antin likinäköisillä silmillä niin myöhään, että suht tasaisesti molemmista laidoista prikalle saapuneet kärkiveneet pääsivät blokkaamaan hyvän lähestymisen ja vei näin mahdollisuuden kiertää merkki 10:n joukossa.

Toinenkin kierros eteni ihan hyvissä asemissa, kunnes kuoriutunut stuuran skuutti päätti sitten jumiutua kokonaan viimeisellä slöörillä. Edessä olisi kuitenkin vielä yksi pitkä kryssi ja lenssi, joten skuutille oli tehtävä pikaisesti jotain. Antin ajaessa venettä ja spinnua trabalta ja Sampsan yrittäessä korjata skuuttia, edessä olleet veneet pääsivät hieman karkuun ja takana tulleet saivat ikävästi kiinni. Lautakunta halusi kuitenkin ehtiä ajattaa vielä toisen lähdön, joten he ottivat jengin maaliin jo slöörien jälkeen alamerkiltä – onni sinänsä, mutta toisaalta skuuttiakaan ei olisi tarvinnut yrittää korjata, mikäli radan lyhentämisen olisi ymmärtänyt ajoissa. Maalissa 8466 Sampsa&Antti 19., 8632 Tumppi&Hamppi 29., 8768 Kari&Jukka 47. ja 7784 Thomas&Timo 60.

Toinen lähtö oli hyvin paljon ensimmäisen kaltainen. Tikku pystyssä, gasti täydellä traballa, kettumaista aaltoa ja jatkuvaa duunia. Muutenkin sama resepti toimi edelleen; hyvä lähtö, vapaissa kohti seuraavaa tuulialuetta ja mikäli mahdollista, niin mielellään vielä nostavassa shiftissä. Tuuli kääntyili edestakaisin sellaiset 10-15 astetta, joten ajamalla pari shiftiä oikein, pääsi yleensä yhdestä tai kahdesta veneestä ohi. Mutta kävi se hissi välillä myös toiseen suuntaan. Riitti, että joku heitti suoraan eteen tai yksi venda epäonnistui, niin tarkkaan katsottu vapaa rako oli mennyttä.

Sampsa&Antti paineli viimeistä lähtöä ”kakkosfleetin” (sijat 15-25) kärjessä, Tumppi&Hamppi n. 10 sijaa taaempana ja Thomaksen ja Jukan venekunnat sijoilla 40-55. Maalissa vaiherikkaiden tapahtumien jälkeen suomipojat olivat maalissa seuraavasti: Sampsa&Antti 17., Tumppi&Hamppi 30., Jukka&Kari 51., Thomas&Timo 71.

Kärjessä Tohtori Pikkunälkä (Dr. Hunger/Kleiner) vei nimiinsä vaikuttavaan tyyliin uransa 17:nnen Kieler Wochen voiton nousten kolmanneksi jääneen Boysen-Möllerin ohi eniten koskaan Kielin regatan voittoja keränneeksi venekunnaksi. Kakkoseksi tasapisteillä BM:n kanssa kiilasi Saugmann/Ramsbaek.

Suomipoikien loppusijoitukset:
Sampsa & Antti: 28. (144 pistettä)
Jari & Tuomas: 39. (203)
Jukka & Kari: 55. (297)
Thomas & Timo: 63. (368)

Täydelliset tulokset löytyy osoitteesta:
http://results.regatta-info.de/upload/ergebnisslisten/2009-07-01_505%20SAP%20EM_Wettfahrt_8.pdf

Eurocupin tuloksia odotellaan osoitteeseen:
http://www.505eurocup.org/
Kisaterveisin, Antti

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.