505 Ranking 10-11.6.2006, BSF, Pori
——————————————————————————–
Ranking-kausi jatkui 2. osakilpailulla Porin loistavissa olosuhteissa 10 venekunnan voimin. Lauantaina 6-8 m/s luoteistuuli nostatti mukavaa aallontynkää aurinkoiselle rata-alueelle mahdollistaen vauhdikkaat avotuulisurffit – purjehdusta siis parhaimmillaan. Pori ei petä.
Ensimmäinen lähtö antoi viitteitä tulevasta. Kryssillä venekunnat olivat vielä jotenkuten paketissa, mutta slöörin avautuessa Matti ja Otto katosivat horisonttiin – aivan järkyttävää ylivoimaa; 20 vuoden symbioosi näkyi kaikessa. Oma purjehduksemme hajosi tolkuttomiin virheisiin ja ajattelemattomuuteen, emmekä päässeet varsinaisesti edes haastamaan Enzoa, Rändäreitä tai SavoEspoon kieroja poikia, jotka valloittivat MasaPenan takana muut kärkisijat.
Toinen lähtö ja sama meininki. Matti ja Otto karkasivat taas muilta yhtä musertavaan tyyliin. Me jatkoimme kevätkoomasta heräilyä ja havaitsimme veneessämme olevan kompassin! Muistimme, että on parempi ajaa puuskissa kuin tyvenissä, ja mielellään jopa nostavalla halssilla. Tokalla kryssillä aloin lukemaan Sampsalle kompassista nousujamme/laskujamme, mikä auttoi siivittämään meidät 3:nneksi MasaPenan ja Ränderssönin jälkeen.
Kolmannessa lähdössä ainakin meidän venekunnan gastilla oli käsivarsista paukut loppu, mikä näkyi selvänä väsymyksenä manöövereissä. Puolivälissä ekaa kryssiä trapetsimiehen vinkkelistä kilpailutilanne näytti kuitenkin hyvältä – olimme tulossa todennäköisesti kolmen joukossa ylämerkille. Sitten väsymys kostautui: gasti heräsi kevätkoomastaan kylmän suihkun ja vuorikiipeilijämäisen turvaköysiriipunnan avulla. Iso aalto heitti 85 kiloa epämääräistä lihasläskiluukudosta Sampsan taakse riippumaan kuin norjalaisen turskan. Samassa valuimme Erkan paskoihin ja peli oli menetetty. Pieni nukahdus kertaantui ja olimme maalissa vasta 6:s. Kärjessä kukas muukaan kuin MasaPena ja Otto… Kilpailu näytti ratkenneen jo ensimmäisenä purjehduspäivänä. MasaPenalla 3p, Ränderssönillä 10, Enzolla ja Haurilalla 11p – me viidentenä 14 pisteessä vain pisteen porilaisia edellä.
Sunnuntaiksi tuuli oli kääntynyt länsilounaaseen ja moinannut ennusteiden mukaisesti 3-4 m/s:iin. Kilpailun voitto tuli takaisin jakoon Oton sairastuttua vatsatautiin. Erittäin valitettava päätös kilpailun niin ylivoimaiselle kaksikolle. Ei ole epäselvyyttä, mikä venekunta oli Porin rankingin moraalinen voittaja.
Sunnuntain ensimmäinen lähtö paukutettiin täsmällisesti tasan klo 11. Valitettavasti radalle oli ehtinyt ainoastaan yksi venekunta – Haurila. Jari ja Tuomas starttasivat yli kaksi minuuttia ennen Enzoa ja Porin karhuja, ja paineli ylhäisessä yksinäisyydessään lähdön voittoon. Ränderssön teki ihmetempun ottamalla n. minuutin ennen heitä startanneet Enzon ja porilaiset kiinni kiilaten heistä vielä ohikin. Käsittämätön suoritus. Itse starttasimme 8,5 minuuttia paukun jälkeen emmekä onnistuneet enää saamaan ketään kiinni. Viimeistään tässä vaiheessa oli selvää, että sijoituksemme on maksimissaan 4:s, jos onnistuisimme täydellisesti kahdessa viimeisessä lähdössä.
Sunnuntain lähdöissä meillä oli ensimmäistä kertaa uudet boysenimme mastossa, millä oli positiivinen vaikutus venevauhtiimme. Tokaan lähtöön saatiin sentään 8 venekuntaa mukaan. Perusstartin jälkeen pääsimme ajelemaan suht vapaissa tuulissa ja niukka ykkössija ylämerkillä kasvoi turvallisen tuntuiseksi johdoksi hyvän avotuulivauhdin ansioista. Takanamme sen sijaan käytiin äärimmäisen tiukkoja taisteluita muista sijoista, ja onneksemme sijoitukset menivät juuri sen verran ristiin, että toiveet jopa palkintosijoituksesta kohosi hieman.
Viimeinen lähtö oli meiltä lähes edellisen lähdön toisinto. Samalla taktiikalla kahta laitaa tarkasti vartioiden ajoimme helpohkoon lähtövoittoon, mutta jälleen ne suuret taistelut käytiin muiden kärkivenekuntien kesken. Vain n. 10 cm erot maalissa ratkaisivat mitalien järjestyksen. Meidän kannalta oikein päin kääntyneiden senttitaisteluiden ansiosta nappasimme äärimmäisen niukasti voiton. Enzon kanssa 16 pisteessä, Haurila kolmas tasapisteissä Rändäreitten kanssa.
Ranking-sarja näyttää erittäin tasaiselta, joten mielenkiinnolla odotamme tulevia koitoksia. Nähkäämme suurella joukolla Helsinki regatassa!
FIN-8320
No comments yet.