Helsingin regatta ja ranking 4-6.7.2004
——————————————————————————–
Edellisen kilpailun voittaja Sampsa gasteineen joutuu nyt toteamaan tilanteen sellaiseksi, kuin sen itse kirjoitti raporttiin edellisen kilpailun jälkeen. Paras vene ei saanut nytkään regatan ykköselle kuuluvaa palkintoa.
Helsingin Regatassa oli oikeastaan kaksi kilpailua. Eli veneet jotka taistelivat Helsingin Regatan voitosta ja olivat baanalla jo perjantaina, ja 505 ranking joka alkoi vasta lauantaina. Siis perjantaihin. Ilma oli paras purjehdukseen, mitä tänä suvena on Helsingissä ollut. Tuuli oli suhteellisen tasaista ja aurinkokin luovutti lämpöenergiaa. Vesille lähdettiin kuuden veneen
voimin ja kilpailun tavoitteena meillä oli että yhdessäkään lähdössä ei olla viimeisiä.
Ensi kosketus fiveen kilpailutilanteessa oli odotettua hankalampi, sillä gastini Tuomaksen kanssa olemme nyt maanantaina istuneet samassa veneessä tasan kymmenen kertaa, ja niin kuin tiedämme, 505:sta löytyy jos jonkin värisiä erilaisia naruja joista vetää. Tämän takia eri lähtöjen tarkka analysointi on todella vaikeaa kun vesillä 90% ajasta menee keskittymiseen omaan veneeseen.
Ensimmäinen startti alkoi varovasti, koko fleetti kaukana linjasta joten tällä erää ei varasteltu. Osa veneistä menee törkeästi korkeammalle kuin me, mutta meillä oli taas kohtalaisen hyvä vauhti – ajetaan vauhtia, ei kosketa trimmeihin… Ylämerkillä saavuimme kärjen tuntumassa, ja ratana nakki eli lenssille. Koko fleetti ajoi melko suoraan poijulta poijulle ja kun ”ei me tiedetä” niin peesailtiin. Alamerkillä alkoi tulla ensimmäiset ongelmat mitkä vaivasivat kaikkia 505:sia ja koko viikonlopun. Edellä lähteneet 606 luokan hitaimmat oli ajettu kiinni ja kun alamerkkinä toimi ”gate” joka oli tehty lähtölinjan puoleenväliin, oli soppa valmis. Me emme siinä kärsineet, mutta kolme venettä jotka olivat edellämme menettivät etumatkansa ja pääsimme varkain piikkipaikalle. Ja ei kun kryssimään 606:ten sekaan. Kryssillä menetettiin piikki sitten Turkulaisille. Joakim ja Johan ajoivat taktisesti viisaasti koko kryssin ja käänsivät ensimmäisenä kohti maalilinjaa. Saatiin pidettyä itsemme kakkosena ja kolmantena käänsi Jari ja Teemu. J & J ajoivat piikissä kohti maalilinjaa kun taas takanamme Jari ja Teemu lähtivät leikkaamaan rohkeasti ylös. Nopea palaveri veneen sisällä ja tuloksena että kakkostila varmistetaan, ”se on hyvä sijoitus ekassa 505 startissa ”, ja myös rannassa liikkuvat huhut tukivat leikkaamista lenssillä. Leikkasimme siis ylös ja jäimme venailemaan milloin Jari ja Teemu jiippaa. Kun se jiippi sitten päästiin tekemään, huomasimme että vauhti on niin hyvä että J & J tavoittaminen oli enää itsestämme kiinni. Leikkaaminen kannatti ja näin saatiin elämämme ensimmäisessä 505 startissa ensimmäinen sija. Tosin aloittelijan tuurilla koska oli meillä onneakin juuri noiden 606:ten ansiosta. Turkulaiset toiseksi, Jari ja Teemu kolmosia ja venekunta RaitaRaita maalissa neljäntenä.
Toinen startti ja nyt oli kilpapurjehdus sitä miksi päätimme 505 luokkaan lähteä mukaan. Kärkivene vaihtui koko ajan ja erot olivat pieniä. Itse mokasimme alamerkillä oman kilpailun, kipparin hölmöillessä gate:llä. Mahtoivat lautakunnan kaverit ihmetellä, kun johtoaseman vene tulee merkille, kiertää sen väärin, yrittää epätoivoisesti korjata tilanteen, osuvat merkkiin ja pyörivät vielä sakkorangaistusta ja tyrivät silti hylkäämisen arvoisesti. Startin vei nimiinsä Jari ja Teemu, Raidat toiseksi ja J & J kolmantena maalissa. Päivän viimeinen startti, tuuli nousussa mutta aurinko paistoi. Eväitä syödessä tapahtui jollekin meidän trimmeistä jotain (itsellämme ei hajuakaan mille ja mitä) mutta vauhtimme kryssillä yllätti vastustajat ja eniten ehkä itsemme. Kun saavuimme ylämerkille ykkösinä päätimme yrittää olla tekemättä virheitä! Ei katsota taakse, leikataan lenssillä ja ajetaan omaa venettä. Ja niin kuin aikaisemmin jo totesin keskittyminen kun on täysin omassa tekemisessä, on aika vaikeata kertoa miten muilla menee tai mitä muut tekee. Regatan kärki kuitenkin oli muodostunut. Saatiin pidettyä itsemme piikissä, Jari ja Teemu kakkosina, Raidat kolmanneksi ja J & J purjehti nelosiksi. Kivasti siis ristiin. Saunaan mentäessä J&J yllätti taas nopeudellaan. Kundit olivat jo löylyssä kun me vielä vedettiin pukuja pois päältä.
Lauantai ja kuusi venettä linjalle lisää. Helsingin Regatan kärkisijat oli perjantaina ”annettu” jaettavaksi kuudelle veneelle, jotka olivat siis mukana perjantain starteissa. Uudet veneet ja uudet tuulet. Tästä alkoikin HyySalonen Show, joka ansaitsee viikonlopun parhaan veneen tittelin. Kahdeksan starttia, kolmessa ei mukana, viisi voittoa ja lukematon määrä neuvoja aloittelijoille. Ei kai tähän voi muuta sanoa kuin että väärä on osoite regatan ykköspalkinnolla.
Itse purjehdukset tarjosivat meille juuri sitä mistä pidämme. Tiukkaa purjehdusta ja kovaa kilpailua sijoituksista HyySalosia lukuun ottamatta. Vesisateessa ja kelin kovetessa virheet kostautuivat ja niitä riitti. Kolmannen startin ylämerkillä meinasi sitten meikäläisten mopo karata alta. Rehdistä pelistä ja hienosta herrasmiesmäisestä väistöstä kiitos J&J:lle, että veneet säilyivät ehjinä.
Koska veneitä tuli lauantaille lisää ja sijoitukset menivät entistä enemmän sekaisin oli lähtökohdat sunnuntaille mielenkiintoiset. HyySalosten takana viikonlopun tasaisinta vauhtia pitänyt venekunta RaitaRaita, Jari ja Teemu, J & J ja lauantaina mukaan tulleet, Henri Räty ja Tommy Andersson sekoittivat pakkaa taas entisestään. Kilpailu ranking-pisteistä oli todella tiukka. Sunnuntaina paistoi taas aurinko ja keli oli kevyempi kuin perjantaina ja lauantaina. HyySaloset ottivat kaksi paukkua ja ylivoimaisen ranking-voiton. Raidat purjehtivat sijat 5. ja 3. kun me taas 2. ja 6. Kun lauantain jälkeenkin olimme tasapisteissä, tuli meidän voitoksi perjantai, jolloin saimme ajettua kaksi ykköstä ja niiden ansiosta saavutimme regatan voiton ja rankingin 2. sijan. Raidat siis regatan 2. ja rankingin 3. Regatan kolmansiksi ajoi Jari ja Teemu hienolla viimeisen startin toisella sijalla. Rankingin neloseksi nousi Räty/Andersson. Sunnuntaina erityisen kovia otteita esittäneet Happoset sortuivat varastamiseen molemmissa päivän starteissa, mutta antoivat SM- kilpailuiden alla varoituksen käsittämättömästä kryssi vauhdistaan. Nähtäväksi jää, ketkä hallitsevat paikalliset tuuliolosuhteet parhaiten.
Jari & Tuomas
FIN-7935
No comments yet.