Voittajien raportti – mestarit 2013

//Voittajien raportti – mestarit 2013

SM ja Helsingin regatta avautui aurinkoisena 6-9ms perjantaina ja päättyi aurinkoiseen tuuliseen 6-9ms sunnuntain kahteen viimeiseen lähtöön. Välissä oli kevyempää, ja tämä loi jännitystä skabaan. Siis purjehdusta parhaimmillaan! 17 fiveä oli kokoontunut ratkomaan SM mitaleja, mutta fleetti harveni yhdellä mastolla jo ennen ensimmäistä lähtöä.

 

Perjantain ensimmäinen lähtö kulki kokolailla odotetusti. Hyysalo&Kääpä (8873) kulki kryssillä hieman kovempaa kuin Nieminen&Salonen (8768) ja lenssillä asetelma kääntyi toisinpäin. Ensimmäisen ylämerkin vei kuitenkin Held&Wolontis (8923).  Alamerkin ja seuraavat merkit vei 8768, mutta viimeisen kierroksen pitkä kryssi nousevassa tuulessa teki tehtävänsä, ja 8873 nousi ohi, karkuun ja lähtövoittoon. Pentti&Toivanen (8812) kolmossijalle.

 

Kaksi seuraavaa lähtöä olivat speedwayta oikeaan kulmaan, sieltä ylös, spinnulla vasurin kulmaan ja alas. 8873 vauhtietu oli verranten selkeä, mutta muut yllämainitut kolme muuta venettä väänsivät tasaisesti ja vaihtelevilla sijoilla.

 

Toinen päivä toi kevyet koillistuulet ja valtikka vaihtui. Ensimmäisessä lähdössä oikean kääntymä oli kaikkien paras veikkaus … joten kärkinelikko painoi vasempaan äärilaitaan 8812 lukitessa asetelman, mutta tippuessa itse kelkasta leikan lähestyessä. Ylämerkillä Maisniemi&Dillemuth (8659) johti oikealta, mutta unohti levittäjän ja jiippasi heti (auts!).  Hieman yllättäen vasurin popoo oli tullut siedettävästi mukaan paremmalla paineellaan ja niinpä 8873 levittäjällä ykkösenä, jonka jälkeen 8768 lenssillä ohi ja tässä järjestyksessä pari kierrosta lisää ja maaliin 8812:n kikkaillessa sijan kerrallaan kolmoseksi.

 

8768 hoisi toisenkin lähdön tyylikkäästi, tällä kertaa irroten jo aiemmin ja voittaen törkeällä etumatkalla. Sen takana käytiin piinallinen taistelu plägäävässä tuulessa. 8873 aloitti ylämerkiltä sijalta 6, kikkaili alamerkille pari venettä pois tieltä, mutta oli myös jyrättynä osapuolena. Raita&Nurmela(8127) ja Lindfors&Halonen(8057) sijoilla 2 ja 3. Sammuvassa tuulessa harrastettu miesvartiointi sijan viisi 8812:kohtaan toimi ylälipulle muuten paitsi, että Valli&Jaakonsaari (8430) kiilasi molempien edelle. Alalipun liepeillä 8873 plägäjiipit pissade big time ja näin myös 8812 oli mennyt ohi. Ei näyttänyt eikä tuntunut oikein kivalta, kun vene liikkui max solmun ja muut tuntuivat liikkuvan kaksi lähdettyään pieneen tuuleen vasemmalle. Noh. Plägä tuo, plägä vie. Oikealla oli selvästi painetta (ehkä jopa väreitä) ja liftiä, joten kelluimme sinnepäin. Oikean “tuuli” + 30 asteen shifti toi meidät tasoihin muun viisikon kanssa ja kävimme jo sijalla kolme heti 8127:n takana. Turha opportunismi päästi kuitenkin 8057:n perälinjan takaa enemmän oikealle ja Kaitsu&Halza sijalle 3. jonka pitivät: Viimeinen lenssi mentiin samassa järjestyksessä, mutta erittäin riipivästi veneiden hajaantuessa pitkin plägää.

 

Toisen päivän kolmanteen lähtöön tuuli oli noussut 3ms lukemiiin, mutta alkoi taas pian lähdön jälkeen heiketä. Valli&Jaakonsaari 8430 näytti, että joskus ennenkin on plägää vedetty ja ajeli itsensä tuulialueesta toiseen ja erittäin vakaaseen johtoon. 8768 kakkosena, 8057 kolmosena 8873 nelosena alaprikalla… tuulen kevetessä ja HyysaloKäävän unohtaessa ettei plägässä ole keskitietä.  Lähtö onneksi ammuttiin poikki kun about 10 venettä oli kellunut ohitsemme kummastakin laidasta.

 

Toisen päivän jälkeen tilanne oli tasoittunut. 8873 johti yhä, mutta vain pisteellä.  Sunnuntain sääennusteet vaihtelivat ja 8768 dominanssi alle 6,5ms ja 8873 dominanssi yli 6,5ms povailivat säästä kuninkaantekijää. Sunnuntain ensimmäinen lähtö tapahtui 3-4ms ja toi 8873:lle ensimmäisen sysimustan startin. Erinäisen vapaan tuulen etsiskelyn jälkeen löydyimme ylämerkiltä sijalta noin 6-7 ja 8768 kakkosena Vallin&Jaakonsaaren vetäessä letkaa hyvällä kaulalla. Lenssille keli keveni ja takaa tulevalla oli enemmän maisemaa tarkasteltavaksi:  oikeaan laitaan alkoi tulla tuulta, mutta ei suoraan vaan ensin vasemmalle ylös vähän ja sitten oikealle paljon. Eli ei muuta kuin isommalla paineella ensin vasuriin ylös ja kun muu fleetti alkoi saavuttaa oikean laidan tuulella niin ison riskin (täydellinen) rolleri jiippi, (kiitos Lauri, kiitos! ) ja babiksella stybiksen paraatin läpi (kiitos Olle kohteliaisuudesta). Takafleetti heräsi tähän ja paiskoi omat jiippinsä mutta sen verran myöhään ja huonommin, että meille aukeni pienen pieni tunneli vapaata ilmaa yläpuolen 8812:n ja taakse hyökyvän 8127:n välissä. Vasemman laidan kärjestä vaistojiippi pelasti ainoastaan 8768:n jukan sanoin: “siitä kun jiippasi ilman mitään muuta syytä meni ehkä viisi sekuntia siihen, että alkoi ajatella tässä olevan jotain hätää ja siitä meni ehkä kaksi sekuntia sen tajuamiseen, että nyt pitää vaan yrittää pelastautua kakkoseksi ettei mene kymmenen venettä (nostamalla niin paljon kuin koneesta lähtee).” Noh. Sekään lähtö ei ollut siinä. 8873 siis alamerkille kärkeen, ja oikea laita parempi, joten 8812 ja sitten 8768 pakotettiin paskoihin ja vasemmalle ja 8873 perään lukitsemaan. Kuten odottaa saattoi 8812 heitti jossain vaiheessa vendan oikealle. Mitä tehdä? Ykkösvastustaja yhä pihdeissä, kakkosvastustaja vapaana. Pidetään ykköstä, koska sen parempi boatspeed tarkoittaa vapauden tuovan voiton. Leikka pitkäksi, joten 8812 ylivoimaiseen johtoon ja 8873 ja 8768 jiippitaistelulla alas. Alaprikan viimeinen jiippi kipparilta huonosti ja veneet kiertyivät rinnakkain alamerkiltä oikealle. 8768 kakkosena ylämerkillä ja Jukka pisti oikeaoppisen jiipin levittäjältä. 8873 perään. Noin 5 sekuntia spinnu vedossa ja 8873 kippari tajuaa, että ei perkele, ei tässä mikään tasaisesti jatkuva kääntymä olekaan tulossa, vaan vasemmalle tulee selvärajainen uusi paine ja 40 asteen shifti. Siis jiippi ja samoin 8768 ja molemmat veneet maks nousulla paaran paraatiin ja maalissa sijat 4 ja 5, 8812 voittaessa, 8127 ollessa toinen ja 8057 kolmas. Eli sää suosi lähdön verran 8768, mutta kummallekin kärkiveneelle ulosheitto ja nostettiin myös 8812 takaisin mitalitaisteluun, enää 4 pistettä johtokaksikkoa perässä.

 

Tässä kohtaa kuninkaantekijä vaihtoi leiriä: mereltä saapui musta tuuliraja, eli 8873:ssa tuuletettiin ja alettiin vetään perjantain trimmejä sisään ja ensimmäinen venda … ja SPÄDÄM! Paaran vantti poikki! Tähänkö koko homma kaatuu! Gastin roikottaessa mastoa trabalta saimme veneen styballe ja todettua vahinkon luonteen; vain talja poikki. Pikafix paikoilleen, vene liikkeelle ja huomataan vantin pään raviseen ylhäältä väärin. Ja eikun paatti nurin, kippari mastolle, vantti oikein, vene ylös ja kohti lähtöalusta. Onneksi ei vielä lippuja salossa. Pari säätöyritelmää myöhemmin vantin säätö oli about kohdillaan ja huomasimme, että nyt sitten ne liput ovat salossa.  Ylämerkille kuitenkin tultiin Valli&Jaakonsaaren (8430) jälkeen kakkosena, juuttiin heidän taakseen ja kipparin sähläiltyä painettiin toiseen laitaan. 8768 kuittaa tietenkin ykköseksi. Viimeisellä yläprikalla sama järjestys, mutta spinnu tekee tepposet; nostaessa se popsahtaa suoraan vetoon, nykäiseen veneen aaltoa alas ja kippari horjahtaa, pinna luiskahtaa jalkojen välistä, vene ja nurin. Gasti nostelee veneen ja ajattaa alalipulle kipparin ollessa henkisesti koko lailla toisaalla. 8812 nappaa kakkossijan.

 

Pistelasku kertoi, että 8768 on pisteen johdossa 8873:aa ja myös 8812 voi vielä tulla ohi. Eli kaikki jaossa!  Viimeinen lähtö ei kuitenkaan tuonut lisää draamaa. Tuulta oli tullut lisää, joten 8873:n kölistä otettiin jiippaus pois, vedettiin kunnarit tiukalle ja näillä olimme selvässä johdossa koko skaban, maalissa 300m ennen 8812 ja 8768 siitä 200m. Seuraaviin sijoihin melkein legi, eli voitosta ei lopulta jäänyt suurempaa jossittelua.

 

8873 “voiton salaisuus” seuraava trimmi 7ms ja yli kelissä

  • Fokka: BM JB 1.9; skuttipiste 55cm, skuuttipisteen alasveto auki, skuutti “keskilöysä” ts ei antanut merkittävää pakkituulta stuuralle. Yli 8ms fokkaan kunnaria.
  • Stuura  BM 09;  skuuttaus about takalaidassa, kunnaria jonkin verran 6ms ja kaikki pelissä 9ms
  • Riki: reikki 790-770 tuulesta riippuen, strutti hieman löysä ( Jess asteikolla “5-6” ja mastossa tasainen taipuma), vantit suht kireät (ding ennemmin kuin dong) kikiä “ihan vähän liikaa” jotta vene oli jatkuvasti stiffi eli niillä rajoilla onko ylirikattu. Eli nousu tehtiin vauhdilla ja kikillä, ei esim. Fokan skuuttauksella sisään. Tämä mahdollisti myös lähdön jälkeen ajon melko ylös, tällöin stuuraa vaan lähemmäs keskilinjaa.
  • Gasti erittäin suorassa traballa vaikka aaltoja; persus ylös aallossa vaikka takaraivo välillä kastuikin; kippari nosti välillä skuutilla venettä kallistaen gastin pahimpien aaltojen tieltä. Kippari ja gasti paketissa laidalla kipparin remmien etukulman kohdalla, jotta pitching aalloissa pysyy kontrollissa.
  • Köli suorassa, yli 8ms jiippaavuus pois.
  • Ajotekniikka: “5-7 aaltoa eteenpäin” eli jos paha aaltosarja tulossa kohdalle niin skuutilla löysää ja vauhdilla alas. Jos taas yläpuolelta suinkin mahdollista kiertää aaltoja niin ohjaus skuutilla ylös ja turbohengaus.

 

…eikä varmaan haitannut, että 8873:lla oli todennäköisesti alla enemmän treenitunteja suomesta 2013 kuin muulla fleetillä yhteensä. Kiitos kanssakisaajille, oli hyvät karkelot ja paljon jännitystä – kyllä fivefleetissä osaamista löytyy!

 

 – Sampsa & Lauri –

 

2 Comments

  • Kiitos hienosta raportista! Ja vielä kerran onnittelut. Mahtavat, puoliammattimaiset otteet teillä. Harjoittelu tekee mestarin fivessä.

    Meidän edellisestä treenistä oli kulunut puolitoista vuotta ja se näkyi: Uitiin sekavien laskujeni mukaan viisi kertaa, vaikka ei edes ollut tuulta…

    8127

    Raimo Raita 10.07.2013
  • Onnea voittajille, olen ennenkin ihmetellyt Sampsan ilmiömäistä muistia, joka kertoo millintarkkuudella radan tapahtumat niin 8873:n edestä kuin takaakin. Kova on kovalevy ja kellotaajuus mahtava!

    Timo Vennonen 06.08.2013

Leave a comment

Your email address will not be published.