TransAlp Cupin voitto Suomeen !

/, Kisaraportti/TransAlp Cupin voitto Suomeen !

FIN 9069 päätti 2013 TransAlp Cupin  neljänteen sijaan Saksan Walchenseessä. Saksan ranking- sarjaan kuulunut osakilpailu ajettiin 90 km Munchenistä pohjoiseen alppijärvellä. Järvi on ominaisuuksiltaan kuin Garda Italiassa, mutta mini kokoisena. Tosin termisen tuulijärjestelmän toimiessa, vuoristossa yli 800 metrin korkeudessa sijaitsevalla järvellä, kanjoneista kiihtyvä tuuli on jopa voimakkaampi kuin Gardan Ora tuuli.

Kilpailuun oli ilmottautunut 24 venekuntaa ja luettelossa oli mukana arvokisoistakin tuttuja kovia saksalaistiimejä. Lauantaina aurinko ei paistanut puhtaalta taivaalta ja paikallinen tuuli-ilmiö ei saanut tarvittavaa voimaa. Kisaamaan päästiin kuitenkin ja päivä aloitettiin sopivaan 6 m/s keliin. Tuuli oli todella shiftaileva ja täysin epäsäännöllinen. Myös paikallistuntemuksesta olisi ollut hyötyä reitin valinnoissa. Heti ensimmäisen startin aikana huomasimme, että meidän venevauhti ja nousukyky oli todella hyvää muuhun fleettiin nähden. Tämän ansiosta vähän huonollakin reitin valinnalla kiersimme ensimmäisen ylämerkin toisena heti uudella veneellään (9100) ajaneen paikallisen Hendrik Schultzin perässä. Isot puffi alueet ja shiftit kuitenkin antoitavat takana tulleille venekunnille ohituskaistaa jopa kovemmalla kädellä kuin Casseli Racessa ollaan totuttu ja niinpä 7 veneen kärki tulikin gatelle aivan samaan aikaan. Menetimme muutaman sijoituksen, mutta hyvällä kryssivauhdilla otimme taas ylämerkille tullessa oman paikamme toisena. Mutta kun sama kaava jatkui koko päivän, niin lenssillä takaa tulleet tiimit ajoivat meidät kiinni ja pari lipsahti ohikin. Startin voitti lopulta ylivoimaisesti 9100 omilla reitinvalinnoillaan. Toiseksi startissa kiilasivat nepasta siirtyneet kevyet ja taitavat saksalaiset Ralf Kämmerle ja Max Eisenrieder 9023 veneellään. Kolmantena linjan ylitti ennakkoon kisan kärkeen povattu Micki Daisenberger 9011 ja neljänneksi Helen Fisherin skippaama 8928. Me siis maaliin viidentenä.

Päivän toinen startti ja tuuli keveni. Kryssi edelleen hyvällä vauhdilla ja hyvillä nousuilla kärjen tuntumassa ylämerkille. Lenssi ajettiin nipussa ja gatella ohitimme yhden veneen. Viimeinen kryssi ylös ja syötiin nousukulmillamme edessä mennyt germaani. Ylämerkillä oltiin kakkonen mutta kun viimeinen gaten kierto lähestyi, tuli paremmalla leikkauskulmalla 9023 sisäpuolelle ja kuittasi meidät oikeuksillaan. Lyhyt sivutuuli pätkä maaliin ei juuri ohituskaistaa tarjoillut joten maalissa olimme kolmantena. Ennakkosuosikki 9011 päätti toisen startin suoraan rantaan levangin hajottua vesillä. Tämä tarkoitti että Daisenbergerin venekunnan startit oli lauantailta ajettu edessä oli heloittamista. Myös paikallisille tuuli teki tepposen ja 9100 otti sarjaansa sijan neljä viimeisen lenssin laitavallinnalla. Voittoon ajoi 8928 ja toiseksi siis nepailivat 9023:sen pojat.

Kolmas startti samaan keliin ja samalla kuviolla mentiin. Vuoriston solasta aina pullahti uusi puffialue ja lenssillä sen parhaiten saaneet kirivät kaukaakin takaa mukaan kärkikahinoihin. Hyvällä vauhdilla pysyimme kryssin kärjen tuntumassa vaikka starttilinjalla valitsimmekin väärän päädyn. Tosin startti oli hyvä mutta linjan mitta oltiin perässä. Merkki kuitenkin kierrettiin viidentenä, mutta lenssillä sitten jengiä suhisi ohi sekä oikealta että vasemalta ja tipuimme muutaman sijan. Gaten jälkeen takaa-ajoon kryssille jossa poimittiin muutama sijoitus takaisin ja nyt taas oli puffien metsästykseen etu meillä. 8928 nykäisi spinnun niin tiiviille rintsikalle förestaagin ympärille että tippuivat johtoasemasta 9. sijalle viimeisellä lenssillä. Viimeinen lenssi ajettiin kärkeä kiinni mutta kiri ei riittänyt kolmatta sijaa korkeammalle.

Neljäs startti ja tuuli keveni jo sellaiseksi että puffissa gastit pääsivät traballe mutta lullissa istuivat kiltisti tankilla. Otimme päivän huonoimman startin ja jäimme muutaman styyran veneen pitämäksi ja ajauduimme liiaksi radan vasempaan laitaan. Olimme takaa-ajo asemissa ja asiaa ei todellaakaan tehnyt helpoksi se, että koko germaani fleetti liikkuu kyseisissä keleissä todella kovaa. Ensimmäisen alamerkin kierron jälkeen tuli päivän kovin shifti ja kaikki gaten vasemman pollan vallinneet veneet kuittasivat oikean pollan valinneet veneet. Oikealla ei sitten ollutkaan kuin pari venettä meidän lisäksi. Ylämerkille tultiin jo top kympin ulkopuolella, mutta avotuulen etu oli jälleen meillä ja saimme ohitettua muutaman veneen lenssillä. Kun keli oli keventynyt tulimme alamerkille sijalla 8. ja kun edellä mennyt germaani otti spinnun alas, niin me päätimme ottaa köliä ylös ja ohitimmekin slöörillä edellä menneen veneen alapuolelta spinnulla. Maalissa siis 7. Keli tyyntyi ja matka rantaan tuntui pitkältä.

Illalla rannassa valmistettiin regatta illallinen jossa oli monenlaista salaattia, perunaa ja grillipihviä tarjolla. Ja Baijerilaiseen tapaan tummaa ruokajuomaa. Juuri kun lopetimme syömisen ja aloitimme pienet heloitustyöt veneemme ergonomian parantamiseksi, meidät kutsuttiin regatta telttaan. Tarjolla olikin aivan loistavaa seuraa ja ilmaiseksi bartender – palvelut josta sai tilata mitä halusi.. Saksalainen tapa seurustella tuntuu sopivan venekunnallemme ja siitäpä johtuen heloittamisen lopetimme aamulla noin kello yksi.

Sunnuntai aamu alkoi aurinkoisena ja kaikki tiesivät jo rannassa että tänään tuulee ! Paikka on hieno ja kellon ollessa 10, aamupalaa tarjoiltiin terassilla aivan tyynen järven rannalla. Kello 11 järjestäjä hopuutteli fleettiä ulos vaikka järvi oli edelleen tyyni. Mutta kun kello oli 11.30 alkoi tuulijärjestelmä toimia ja hetkessä ulkona olikin jo 10- 12 m/s ja aurinko paistoi. Odotimme hienoa kisapäivää ja ajoimme trimmejä sisään. Kun startti sitten pamahti niin fleetti lähti kovenevaan keliin veneet paukkuen kryssimään. Veneensä illalla korjannut Daisenberger piti fliittiä kiinni kryssillä ja kaikki jotka kiersivät 9011 veneen perät tai lähtivät heti radan oikeaan laitaan saivat valtavan oikeanlaidan edun. Me taas ajauduimme fleetin mukana vasemmalle mutta onneksi kryssivauhdilla tiputimme ympärillä olleet kyydistä ja saimme kaistan auki oikealle melko nopeasti. Oikealle piti mennä se oli selvää ja kun hetken purjehdimme pabiksella niin 9011 tuli ja löi vielä vendan suoraan eteemme.  Päätimme ottaa vielä pienen tikin vasemmalle vain saadaksemme puhdasta ilmaa. Tämä kannatti siinä mielessä että vauhtimme oli todella hyvää kovassa kelissä. 9011 tippuikin kyydistämme heti kun saimme vapaata ilmaa, mutta oikealle laidalle menneet paikalliset veneet olivat jo toivottoman kaukana. Lenssillä järjetön määrä duunia ja seuraavalle kryssille. Nyt tuuli oli jo sellaista 15 m/s, aurinko paistoi ja 9069 laukkasi aaltojen yli. Hurjalla venevauhdilla ajoimme kärkeä kiinni ja sen teimmekin. Vaikka toisen kryssin loppuosa ajettiin taktisesti väärin niin hyvän venevauhtimme ansiosta pääsimme kärkiporukan sisään ja olimme merkillä toisena. Myös ensimmäisen kryssin liian vasemmalta ajanut 9011 jäikin meistä melko paljon ja oli maalissa vasta sijalla 7. Taistelu sijoista lenssillä oli kovaa ja meidän treenaamattomuus kostautui viimeisen merkin spinnunlaskussa. Arviointi virhe ja 8928 kuittasi meidät slöörillä noin puolikkaalla veneen mitalla. Sehän riittää ja maalissa olimme kovan duunin tehneenä kolmansia. Pienenä yllätyksenä tuli että täysin saksankielisissä ordereissa oli mainittu että regatassa ajetaan vain viisi starttia. Jäimmekin hölmön näköisinä odottelemaan seuraavaa starttia kun fiilikset olivat korkealla kovan venevauhdin takia. Mielessä siinti jo mahdollinen lähtövoittokin, mutta kun järjestäen perässä maaliin tulevat veneet jatkoivat suoraan rantaan, niin mekin lähdimme perään. Koska keli koveni kokoajan ja samalla radalla pyörineet 420:set ajoivat veneitään muutaman fiven kanssa hassusti mastot alaspäin, niin luulimme että keli on järjestäjille liian kova. Rannassa selvisi että enempää startteja ei tule joten aloitimme veneen pakkauksen.

Kisat olivat hienot ja niin oli Walchenseekin. Walchenseen pursiseuran 50-vuotis juhlaregatan kunniaksi teimme vielä historiaakin, olemalla ensimmäinen suomalainen tiimi kyseisellä järvellä ! Saimme taas hyvää treeniä, kovaa paineistettua skabaamista ja paljon uusia ystäviä. Lopputuloksissa olimme siis neljänsiä sarjalla 5, 3, 3, 7, ja 3. Kolmanneksi tuli 8928, toiseksi 9023 ja lopulta melko suvereenisti voiton vei paikallinen Hendrik Schultz ja Oberländer Ute 9100 veneellään. Viides oli suomessakin fiveillyt Frisco Sanguino-Petersen, kipparinaan Jens Olbrysch, joka samalla nousi saksan ranking sarjan 10. sijalle. Meille lopputulos merkitsi taas sitä, että vaikka Jens voittaisi Neuchaetelissa viimesen osakilpailun, niin sarjalla 7. 1. ja 4. varmistimme TransAlp Cupin voiton suomeen.

Suomi herätti taas mielenkiintoa kisapaikkana ja maana. Esimerkiksi Daisenbergerin pursiseuralla on 5 veneen traileri ja kävimme ohutta keskustelua siitä, että mikäli SM/PM- skabat olisivat sopivasti ensivuoden MM-kisojen jälkeen ja jos esim. germaaneilla olisi mahdollisuus tuupata vain trailerit Trawemunden lauttaan ja hakea ne sieltä pois kisojen jälkeen, he voisivat ihan vakavasti harkita osallistumista kisoihin Kielin jälkeen. Kisat pitäisi vaan saada ajoissa kalenteriin, jotta saksalaiset voisivat pisteyttää kisan ja lukea sen mukaan omaan ranking- sarjaan. Tästä on hyvä jatkaa kohti uusia haasteita ja kisoja. Nähdään vesillä ja seuraavat five skabat ovat Turussa, nähdään siellä !

Terveisin,

FIN 9069:n kolmikko !

 

3 Comments

  • Onnittelut menestyksestä! Kun kovasti harjoittelee niin kovasti pärjää!

    Kait ne EM-kisat pitää ottaa Suomeen kun täällä ilmeisesti pystytään jo vähän pistämään kampoihinkin.

    8127

    Raimo Raita 10.07.2013
  • Onnea Cup-voittajille!!

    8585 10.07.2013
  • Isot onnittelut! Olipa mukavaa luettavaa!

    8057

    Johan Halonen 10.07.2013

Leave a comment

Your email address will not be published.