Nyt on viimeinen aika kaivaa femmat naftaliinista, laittaa lubea plokeihin, silikonia tunneliin ja ruuvata viimeiset vauhtiplokit paikoilleen. Kausi 2013 alkaa NYT ! Euroopassa kausi alkoi viikko sitten ensin San Bartolomeo Al Maressa, Italian perinteisellä lämmittelyskaballa ennen Ranskan Eurocupia. FIN 9069 oli viettänyt talven Nizzassa ja aloitti siis kauden 2013 välimerellä. Italian sää oli kylmä mutta tuulinen. Lauantaina ajettiin melko tasaisessa 7 – 8 m/s kelissä kolme starttia. Sunnuntaille ennusteet nousivat jo yli 30 knotsiin tasaista tuulta. Jury kysyi purjehtijoiden mielipidettä radalle lähdöstä. Contenderit äänestivät kaikki vastaan ja jäivät rantaan. 5o5 jengi aloitti varoivaisesti keskustelun, jonka La Rochellen MM 4. Morten Bogacki kuittasi ”purjehtimaan on tultu, me mennään ulos !” Suomi tiimi oli heti mukana, koska ulkona tuuli jo 13 m/s ja följyssä tuli tietysti Taskalaiset ja loput germaanit. Sunnuntain ensimmäinen startti saatiin käyntiin, mutta ennusteen mennessä vikaan kovatuuli alkoikin jo startin aikana ei iltapäivällä. Hamppi&Tumppi sijalle 2. Toinen startti käyntiin, tuuli nousi puuskamaisesti ja kohta ei sitten enää 30 solmua riittänytkään. Rataa ei suorittanut yksikään vene kaatumatta. Pakko mainita omat pannut, ilman spinnua, ilman että fokassa oli painetta, pelkällä stooralla kumparemäkeä alas. Lopputuloksena Hamppi tippui peräpeilin taakse station 11 kohdalle, nilkkojen ollessa vielä hengausremmeissä ja sitten mentiin, kovaa ja syvälle. Puuskan voimasta kertoo jotain se, että Tanskalaiset totesivat rannassa olleensa onnekkaita, kun olivat kryssiosuudella ennen puuska-aluetta joka iski rata-alueelle. Kovatasoisessa seurassa Hamppi&Tumppi jäi lopulta pisteenpäähän pronssista mutta vauhti oli lupaavaa ja ainakin talvella jäätyneet manööverit tuli sulateltua.
Sunnuntai- illasta siirryimme auringon perässä Touloniin Ranskaan jossa EC siis ajettiin tänä vuonna. Rata-alue oli n. 15 km päässä perinteisestä olympialuokkien WC paikasta Hyeresistä. Ja paikka on maineensa veroinen, tuuletonta päivää ei ollut. Majoitus hoitui Tanskalaisten varaamassa asunnossa ja oli todella edullinen, noin 10 € / vrk / purjehtija. Tosin yöt olivat vielä kylmiä ja lattialämmitys täysin tuntematon patonkimaan eläjille. Itse skabat saatiin käyntiin perjantaina 4 – 5 m/s keliin auringon helliessä lyhyessä märkäpuvussa purjehtivaa tiimiä. Suomalaisille harvinaista herkkua tarjosi oma valmentaja, Jogi LeBerre, joka on tiedetty aina nopeaksi juuri Ranskan välimerellä ! Olisko juuri siitä kiinni, että koko viikonlopun otimme hyviä startteja joiden ansiosta saimme purjehtia hyvin vapaissa tuulissa. Venevauhti ja nousut on kohdallaan aina kun happea riitti. Päivän ensimmäinen startti ajettiin fiksusti riskejä vältellen sijalle 18. Päivän toiseen starttiin otettiin sama taktiikka ja haimme paikkamme linjan oikeastä päästä. Kohtalaisen startin jälkeen pieni paikkaus vapaisiin tuuliin ja kohti ylämerkkiä jossa olimme sijalla 4. Sitten alkoi hirmuinen puolustustaistelu saksalais-tanskalais-sveitsiläistä susilaumaa vastaan. Reilun tunnin painimissen jälkeen pidimme sijamme ja maalissa siis neljäs. Lauantain ennuste oli hieno, kovaa tuulta 24 – 27 solmua ja pilvistä. Päivä startattiin kuitenkin aurinkoiseen keliin ja matalan väistyessä paikallinen Mistral – tuuli aloitteli voimistumistaan. Koska keli oli koventunut Jury vaihtoi jänislähtöön ja edelisen lähdön 10. siis jänikseksi. Olisko Saugmanin opit menneet perille, mutta otimme elämämme parhaan pupuloikan kumiveneiden aaltojen yli ja lähdimme kohti ylämerkkiä. Ensimmäinen yläpuolen vene jyrättiin vauhdilla ja nousuilla muutaman minuutin väännön jälkeen ja sitten olimme taas vapaassa tuulessa ja vauhtimode päällä. Kovenevessa kelissä saimme veneen kulkemaan hienosti ja Tumpin raportointia trabalta oli kiva kuunnella. Olimme vielä hereillä mitä muu fleetti teki ja ajoimme shiftit oikein josta palkintona oli ylämerkin kierto top kympissä. Avotuulella kärki karkaa ja keskifleetti jää. Saimmekin pidettyä sijamme aina seuraaville osuuksille asti. Yhä kovenevassa kelissä ajoimme kärkeä hyvin kiinni, mutta matka ei aivan riittänyt kärki sijoille. Maalissa kuitenkin 8. ja kun Mistral voimistui, Jury teki ehkä loppujenlopuksi sen oikean päätöksen ja enempää ei startteja ajettu. Kun mistral ei loppunut vasta kun sunnuntai iltana ei poisheittoja saatu joten lopputulokseksi jäi hieno 7. sija. Sunnuntain hengailussa ilmoitustaulun luona aloitettiin keskustelu tulevista arvokisoista. MM – kisaa ei ihan heti saada listalla ovat Barbadoksen jälkeen, Kiel, Kap Town ja New York / Autralia. Mutta esimerkiksi EM kisa tuntui saavan kiinnostusta ja mm. Morten Bogacki ilmoitti tulevansa mielummin Helsinkiin kuin esim. Palmalle. Eli tiimit jotka Medemblickiin menevät tarvitsevat hyvän presentaation mukaan ja sitä kautta voisimme saada kisat suomeen. Ruotsin länsirannikko on myös ilmoittanut halukkuutensa järjestää EM skabat. Mutta jos kisoja haemme suunnittelu / presentaatio täytyy laittaa nyt alulle !
Kaiken kaikkiaan reissu oli meille todella antoisa, uutta opittiin, vanhoja muisteltiin ja ennen kaikkea päästiin vesille 5o5 veneellä. Huomattavaa keskusteluissa oli kuitenkin se treenaamisen määrä mitä maailmalla tehdään ! Saksan kärki ”jäähdyttelee” 140 päivän vuosivauhdilla. Myös jo viime syksynä huomattu Sveitsin pienen 6 veneen fleetin taso on järkyttävän kova. 55- vuotias naiskippari ja hänen 58-vuotias aviomies ajoi urhoollisesti Mistralin painaessa mastontoppia ja spinnua kiristellen sijalle 26. ja se oli heikoin suoritus Sveitsiläisiltä. Heidän talvella ja miksi ei kaudenkin aikana tapahtuva sveisiläisen kellon tarkka analysointi näkyy tuottavan myös tulosta. Pitäisiköhän meidänkin laittaa five-corner pystyyn myös talvi-iltoina ? Myös se yhteishenki mikä rannoilla näkyi on taas sitä Fiven maikeinta herkkua. Tietoa helotuksesta, trimmeistä ajamisesta ja treenaamisesta vaihdetaan aktiivisesti ja kaikkia näkökulmia haetaan heloituksesta miehistön tankkaamiseen.
Casseli – Race siis pärähtää jo 51 päivän jälkeen käyntiin, toivottavasti tiimit ovat valmiina ja veneitä saadaan paljon linjalle. Kisoissa oppii kuitenkin kaikista parhaiten, kun yleensä omat virheet näkyvät heti. Yhteistä mökki majoitusta ollaan järjestelemässä Messilän kupeeseen niin kuin viime vuonnakin ja sauna lämpenee siis aamuun asti ja liiton grilli otetaan mukaan. Nähdään viimeistään Lahdessa ja ajetaan kovaa ja korkealle !
FIN 9069 Hamppi&Tumppi
P.S Suola haavoissa ei välttämättä ole paha asia !
Hyvä jätkät!
Ja tulokset :
http://www.yctoulon.fr/images/Results%202013%20Europa%20cup%205052013.htm
Hienoa! Tekemällä oppii! Meinasin sanoa että well done mutta noi nakit taitaa olla bloody. No, bloody well done!
Lahdessa nähdään!
8127
Ei sitten hanskoja tullut mukaan? Hyvä suoritus enivei!
Treenileiri2 oisko 18.-19.5. HSK:lla, eli viikko ennen Lahtea? Laittakaahan ilmoittautumisia ja samalla palautetta mitä haluatte treenata?
t. Jogi LB
hienosti ajettu jätkät! Tulosluettelo muutenkin kiinnostavaa katsottavaa; viime MM skabojen 3 ja 4 Kellner ja Bokacki suomalaisten takana! Toisaalta ” suomalaisten ikuiset referenssiveneet” worm ja kristensenit niukasti edellä. Kai tästä voi päätellä, että erot ovat maailmalla pieniä MM sijoilla 3-50 ja ainakin Tumppi & Hamppi on taas askeleen lähempänä sitä kärkiosaa.