La Rochellesta ei ole ollut juurikaan raportoitavaa. Maanantaina ajettiin sijat 55 ja 45, ja nyt laydayn jälkeen sijalle 32. Keskiviikkona piti olla kaksi starttia, mutta toistaiseksi tuntemattomasta syystä toinen jätettiin ajamatta.
Maanantaina ei aikaisemmista päivistä poiketen ollut merituulta, vaan tuuli puhalsi mantereen yli 3-5 m/s. Puffeissa tuulta oli kuitenkin lähes 10 m/s, mikä toi oman ”hauskuutensa” kisapäivään. Joka tapauksessa oli juuri ”meidän keli”, mutta ei meistä ollut vastaamaan näille ulkomaan eläville. Otimme molemmissa lähdöissä kelpo startin, mutta vauhtimme ei vain riittänyt mihinkään vaan tipuimme muiden kakkoihin varsin nopeasti. Monesti on käynyt niin, että saamme pidettyä kaistamme vaikka alapuolen vene yrittää piinata, mutta joka kerta näissä tapauksissa lopulta yläpuolelta on ”valunut” vene eteemme, jolloin peli oli siinä. Mutta vauhtiongelmista huolimatta pystyisimme purjehtimaan paremminkin. Maanantain sijoitukset olisivat olleet huonommat ellemme olisi onnistuneet parilla viimeisellä legillä reitinvalinnoissamme ja tuulien haistelussa. Pettymyksen merillä korjasi illan grillibileet. Kelpo ruoka ja hyvä meininki nosti taas hymyt suupielille.
Laydayn aikana mietimme eri skenaarioita, miten La Rochellen pelikenttä toimii sekä kyselimme vinkkejä starttiongelmaamme. Meiken vinkkien pohjalta käytimme tunnin laydaystä kölin ja kölilaatikon parissa. Ei mitään vahaa suurempia salaisuuksia 😉
Keskiviikkona otimme kuitenkin kovat aseet käyttöömme ja valmistimme itse aamiaisemme (munia ja pekonia). Suomessa olemme joka kerta purjehtineet ko. aamiaisen jälkeen hyvin, joten miksi jättää kyseinen kortti käyttämättä, kun kämpässämme on liesikin? Saugmannin mukaan gradienttituuliennusteet povasi kunnon merituulta, mutta ilmeisesti pitkään jatkuneiden helteiden myötä merituulikoneesta puuttui höyry, joten odottelimme merellä tovin starttiamme, kunnes se ammuttiin 3-4 m/s tuuleen. Tankki- ja keittiökelissä otimme jälleen oivan startin gaten loppupäästä, mutta alussa startannut ranskalainen oli n. 100 metriä koko muuta fleettiä edellä krossatessaan meitä n. minuutti startin jälkeen. Jossain alkupäässä lienee ollut kiva vastainen gatelle, jonka ranskis oli hyödyntänyt. Ranskalainen piti johtonsa loppuun asti kuitaten kisojen kuudennen startin nimiinsä. Itse kiersimme yläbrikkaa jossain 20-30 hujakoilla kirien kuitenkin muutaman sijan alamerkille tultaessa. Seuraavalla kryssillä painuimme pienen paaran tikin jälkeen kauas oikealle ja jälkikäteen katsottu gps-tracking tarjosi meille vissiin parhaimmillaan sijaa kympin joukossa. Ylämerkkiä kierrettiin kuitenkin jälleen jossain sijalla 20 ja risat. Slöörien jälkeen tuli viimeinen kryssi, jolla otimme sitten isosti pataan. Sekä oikea että vasen laita toimivat, kun itse tikkasimme vasemmalta ehkä aavistuksen liian aikaisin takaisin oikealle ja sitä myötä hetkeä aiemmin alapuolellamme olleet veneet olivat pari sataa metriä edellämme. Olimme siis jälleen meille tutuilla 40+ sijoilla. Viimeinen lenssi ajettiin kuitenkin järkevästi lenssioikealta muiden heittäessä jiipin jo brikalta ja nousimme sijalle 32, mikä kesti vielä lyhyen maalislöörinkin. Päivän toista starttia ei tosiaan koskaan ammuttu, joten palasimme menestysnälkäisinä takaisin rantaan oluen ja pastan äärelle.
Torstaina alkuperäisen aikataulun mukaan olisi vuorossa yksi purjehdus, mutta eiköhän järjestäjät yritä ajattaa keskiviikkona ajamatta jääneen lähdön kevyistä tuuliennusteista huolimatta silloin. Olemme nyt kokonaissijalla 49. ja target on asetettu kolmosella alkavalle loppusijalle. Kahtotaan mihin taitomme riittävät.
On niin tutun kuuloista tuo teidänkin meno… tosin me ollaan yleensä oltu vielä 20 sijaa alempana.
Tuon ison klungan alle kun jää niin on se aika toivotonta. Vapaata tuulta ei meinaa löytyä millään. Mutta kyllä ne mestarit aina sieltäkin itsensä esiin kaivaa, joten ei se ole mahdotonta. Älkää ottako riskejä, vaan shiftit tarkasti ja aina sillä halssilla, joka vie lähemmäs merkkiä. Eikä kakoissa… No niin, siis mahdoton tehtävä.
Ainakin syötte hyvin siellä.
Tsemppiä!!
r