Andora lauantai

Suomi-fleetti rantautui Andoran lämpöön perjantai-iltana. Reissua varten hankittu Vito suoriutui pitkästä matkasta loistavasti, mutta traileri aiheutti harmaita hiuksia kuljetuksesta vastanneille. Ensimmäisen kerran matka katkesi jo lastatessa karavaania Travemünden lauttaan, kun trailerin toinen rengas hankasi lokasuojaan. Pienen askartelun jälkeen matka pääsi jatkumaan, kunnes mastoteline puolestaan petti Saksan teillä. Onneksi mastot kuitenkin säilyivät ehjänä ja pojat saivat saksalaisella laatupuulla rakennettua telineestä entistä ehomman. Kaiken tämän jälkeen perillä huomattiin trailerin rungon olevan poikki, mistä johtui myös alun ongelmat lokasuojan kanssa. N. 1500 kilometriä katkenneella trailerilla – ihme, että veneet tosiaan saatiin saatiin yhtenä kappaleena perille.
P1000436

Kovasta myrskystä johtuen Antin ja Hampin lento päätyi Lyoniin Ranskaan, mutta Milanon kautta lentäneet muut suomalaiset ehtivät Andoraan perjantai-illaksi laittamaan veneitä purjehduskuntoon. Talven rakennusprojekti oli Jukalla ehkä vielä “hiukan” kesken, mutta muut kolme venettä olivat valmiita viikonlopun kisaan.

Lauantaina aurinko paistoi ja lämpöä riitti. Kyllä Suomi-poikia hemmoteltiin. Edellisen päivän myrskystä muistutti erittäin iso swelli, joka tuli ikävästi täysin eri suunnasta kuin vallitseva kaakkoistuuli. Starttien alkua jouduttiin kuitenkin odottaa pari tuntia, kun tuuli oli liian heikko starttien ampumiseen. Suomipojat olivat ilmeisen kuumeissaan purjehduksen suhteen, koska kaikki venekunnat lähtivät heti aamusta vesille treenaamaan. Vain Jukka jäi rantaan, vielä “muutamaa” helaa kiinnittämään. Hampparin purjehduksia lähtöjen lykkääminen hankaloitti, kun keikka Milanossa pukkasi päälle ja tien päälle oli lähdettävä ajoissa. Hamppari kurvasikin Tatun jollan rantaan ja ojensi viestikapulan luottavaisesti gastilleen Tumpille. Radan vaarallisin yhdistelmä oli siis valmis.

Hamppi ja Tatu treenaamassa
Hamppi ja Tatu treenaamassa

Ensimmäinen startti saatiin käyntiin ja purjehdus erikoisissa olosuhteissa pääsi alkuun. Kryssillä ajettiin surffeissa, kun takaapäin tuli isot mainingit ja vastaavasti spinnulla päästiin sitten paukuttamaan aaltoja vastaan. Venekunnat olivat vielä vähän talvihorroksessa, eikä kaikki manööverit tai taktiset kuviot olleet ihan tuoreessa muistissa. Tämä sama toistui päivän parissa muussakin lähdössä, eikä ihan kärkisijoituksia ollut havaittavissa. Mutta lämmin sää ja loistavat olosuhteet saivat purjehtijat kuitenkin tyytyväisiksi, ja olo oli kuin keskikesällä Suomessa. Päivän jälkeen venekunnat olivat järjestyksessä Ari/Jussi sijalla 5., Tumppi/Tatu sijalla 6., Sampsa/Antti sijalla 7. Sampsan ja Antin sijoitusta heikensi viimeisen lähdön väliinjättäminen, kun tuplapuomien hiominen ja hienosäätö vaativat vähän veronsa.

Rannassa pasta-ateriat ja illalla lisää Italialaista gourmeeta tukivat ennen kaikkea gastien tankkausta, Tatukin sai taas tutut neljä pääruoka-annosta eteensä. Iltaviihteestä huolehti reissumaskotti Kalle, joka pystyi nukkumaan päivät muiden purjehtiessa ja huolehti porukan tiko-tiko-askeleista illan pimetessä. Seuraavaan päivään lähdetään siis korkeilla fiiliksillä!

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.