Lauantaiaamu alkoi hienosti, ensimmäiset raportit Kallon satamasta tulivat puhelimitse jo ennen kello yhdeksää, tuulee. Katselimme Forssan kohdalla tehtaan piippuja ja savu nousi suoraan piipusta ylös, ei paljon lupaillut.
Mutta kun BSF:lle päästiin ja aaltojen kohina rannassa kilpaili auringon kanssa suosiostaan, mielikin koheni. Radalle oli lähdössä reikä vitosten kanssa myös Viklat, joten ehkä lautakunnan päätös 2h lykkäyksestä oli oikea. Tosin femmailijat suunnittelivat jo treenejä. Tuuli tippuikin parin tunnin aikana vähän ja uusi tunnin lykky ammuttiin rannassa. Tuntia myöhemmin keli oli jo todella tippunut, rata-alueella vallitsi tasainen 11 m/s ja se kuuluisa Porin aalto.
Ensimmäisessä startissa veneet pakkautuivat kivasti lipunpäähän, kun vasemmalle piti pyrkiä. FIN 8632 Hamppi&Tumppi starttasi keskeltä linjaa ja pääsi heti vapaissa puskemaan vasemmalle. Oikea aikainen venda pabikselle ja vene vauhdilla kohti Porin monsteri aaltoja. Aaltojen ajaminen tuotti ilmeisesti monelle tiimille ongelmia, koska ensimmäisellä ylämerkillä erot olivat jo melko suuria. Lähdössä vendaan pakotettu FIN
8466 Sampsa&Antti olivat toisena vaikka tulivatkin oikean laidan kautta.
Eroa kuitenkin riittävästi, ettei pojilla ollut oikein paikkaa edes haastaa avotuulella. Ensimmäinen win or swim jiippi tehtiin hyvään paikkaan ja johto alamerkillä oli taas kasvanut. Seuraava kryssi sitten ajetiin yksinään keskeltä rataa johdon ollessa turvallinen. Toinen ylämerkki kierrettiin samaan aikaan kun viimeiset laskivat spinnujaan alamerkillä. Tultaessa päivän toiseen jiippiin, taktiikka win or swim toteutettiin jälkimmäisen vaihtoehdon mukaan, ja monsteri aalto kaatoi veneemme. Spinnu sisään, vene pystyyn, spinnu ylös ja rauhoittava raportti gastilta, ” kakkonen on 400 metrin päässä ”. Viimeinen pitkä kryssi otettiin oikealta ja ylämerkillä erot olivat jälleen kasvaneet. Viimeiseen avotuuleen lähdimme oikealle ja ajoimme mahtavissa aalloissa surffaten lähdön voittoon. Kakkosena maaliin FIN 8466 Sampsa&Antti ja kolmosena FIN
8585 Hemppa&Atte. Sen verran reilu oli etumatka, että maalilinjan ollessa auki 20 minuuttia, vain 9 venettä ennätti maaliin.
Toiseen starttiin tuuli oli hivenen ennusteen mukaan keventynyt ja illan lähestyessä, rataa lyhennetty. Femmailijat olivat todella arkoja lähtölinjalla ja niinpä pääsimme jälleen starttaamaan paalupaikalta.
Ensimmäinen kryssi keskityttiin vain pitämään vene vauhdissa, jotta isot Porin aallot eivät kevenevässä tuulessa pääsisi hidastamaan menoa. Aalto oli selkeasti suotuisampi styyran halssille joten oikean kautta veivasimme itsemme ykkösenä ylämerkille. Lenssi ajettiin nautiskellen fiven ominaisuuksista ja auringosta. Kierrettyämme alamerkin ja ajaessamme kohti oikeata laitaa tuli sitten sellainen Porin monniaalto, että en ole ennen suomessa nähnyt. Aalto murtui kahdesta suunnasta ja murtumien yhtymäkohta suoraan keulan eteen. Keulan kohotessa pilviin, ei gastin tossujen pito enää riittänyt ja hienosti slidaten reunaa pitkin Tummpi taisteli koukkua irti trabaliiveistään. Kun femman reuna sitten loppui siihen peräpeilin kohdalle, oli gasti ja kippari sidottu toisiinssa traban kuminauhalla. Kun kipparimme sai itsensä lopulta irti trapetsista oli nopea gasti jo nostamassa venettä pystyyn. Takana tulleet FIN 8585 ja FIN 8466 olivat myös saavuttaneet johtomme. Ennen veneen tyhjentymistä FIN 8585 Hemppa&Atte pääsivätkin ohitsemme kryssillä, mutta poikien hivenen vajaaksi jäänyt merkin lähestyminen antoi meille kahden vendan edun juuri ylämerkille tultaessa. Näin ollen kuittasimme pojat ylämerkillä ja loppu startti ajettiin kaikkia tuli hännän alla karkuun. Maalissa saimme eroa FIN 8585:seen kolmisen minuuttia. Lähdössä kolmanneksi FIN 8466 Sampa&Antti ja nelosina FIN 8924 Rami&Juha.
Lauantain viimeinen startti saatiin nopeasti käyntiin Viklojen lipuessa pois rata-alueelta. Kello oli jo puoli seitsemän, mutta purjehtimaan Poriin oltiin tultu ja päivällä kuitenkin kolme tuntia lykkäyksiä ammuttu.
Loistavaa työtä lautakunnalta, niin kuin oli koko viikonlopun ajan.
Lähdössä oli jälleen varovaista ja linjalla hyvin tilaa. Ensimmäiselle ylämerkille tultiin tasaisena nippuna. Loistavan startin ottaneet FIN 8924 Rami&Juha ykkösinä ja radan vasemmasta laidasta lähestyneet FIN 8466 ja FIN 8585 sijoilla 2. ja 3. Liiaksi oikealta laidalta tulimme neljäntenä kohti ylämerkkiä. Prikalle vendatessa FIN 8585 joutui ongelmiin ja FIN
8466 joutui hätävendalla väistämään ja seurauksena oli kaatuminen. Itse saimme juuri sopivasti prikalle saapuneen uuden puuska-alueen turvin väistettyä edessä olleet kaksi venettä ja pääsimme varkain nostamaan spinnun kakkosina hyvään puuskaan. Sen verran joutui paiskimaan töitä avotuulella, että emme ehtineet katsomaan mitä takana tapahtui, mutta muu fleetti jäi kyllä melko kauaksi ylämerkillä. Kovan työn tuloksena saimme ajettua FIN 8924:sen kiinni ja jiippien jälkeen olimme kuitanneet kärkiveneen. Lenssin loppuosalla Rami&Juha tekivät vielä loistavan iskun spinnulla, mutta onneksi saimme puolustettua sijamme ja tapettua Tamperelaisten spinnun ja sen turvin saimme pienen johdon kryssille.
Toinen kryssi sitten ajettiin käytännössä match racea FIN 8924:sta vastaan ja kun sijat eivät kryssillä muuttuneet nostimme spinnun ensimmäisinä.
Lenssin teimme todella kovasti töitä ja saimme kasvatettua eroa lisää Ramiin ja Juhaan. Alamerkillä otimme sitten muutaman minuutin kestäneen todella ison siftin oikein ja kun FIN 8924 jätti siftin ajamatta kasvoi ero hetkessä todella suureksi. Loppu startti ajettiin varmasti riskejä ottamatta, päivän kolmanteen lähtövoittoon. Kakkosina siis 8924, kolmansina hienosti purjehtineet FIN 8768 Jukka&Kalle. Nelosina FIN 8620 Markus&Ossi ja viidenneksi koko päivän tasaista jälkeä tehneet FIN 8873 Ari&Atte.
Sunnuntaina keli olikin jo keventynyt täysin, eikä radalla ollut edes vanhaa aaltoa jäljellä. Startti saatiin käyntiin ja sitä hallitsikin suvereenisti alusta loppuun asti FIN 7784 Thomas&Timo. Itse nostimme ensimmäisellä lensillä sijoituksemme viidenneltä paikalta toiseksi, oikea aikaisen jiipin ansiosta. Loppu startti sitten pideltiin pahimpia kilpakumppaneitamme takana, aina viimeiselle lyhyelle kryssille asti.
Thomas&Timo ajoivat suvereenisti ykköseksi, ja pitäessämme FIN 8585 ja FIN
8466 tiimejä takanamme, pääsi FIN 8924 kuittaamaan juuri ennen linjaa meidät. Mutta kun kolmannen sijamme pidimme, varmistimme näin regatan voiton.
Päivän ja regatan viimeiseen starttiin saatiin sitten yritystä lisää.
Kahden yleisen takaisin kutsun jälkeen saimme pitkästä aikaa 505:siin mustan lipun. Nyt fleetti oli taas varovainen, joten kipparimme innostui yrittämään kauhealla riskillä hivenen epätoivoisesti lipunpään pabiksen starttia, jonka Sampsa ja Antti kyllä täydellisesti tuhosivat.
Pyörittyämme ja otettuamme DFL:n starttilinjalla, lähdimme muun fleetin perään. Kärki oli jo karannut todella kauaksi joten kärjen tapahtumista ei ole mitään tietoa. Ensimmäisen kryssin otimme vielä täysin väärästä laidasta poimien kuitenkin muutamia sijoja. Kelin kokoajan moinatessa ja välimatkojen kasvaessa päätimme lähteä viimeiseltä lenssiltä kohti rantaa pakkaamaan venettä. Viimeisen lähdön piikkasi Rami ja Juha ja näin he varmistivat regatan toisen sijan ja koko rankinginsarjan ylivoimaisen voiton. Onnittelut Tampereelle. Toiseksi ajoivat FIN 7784 Thomas&Timo ja jälleen kolmanneksi FIN 8768 Jukka&Kalle. Regatan kolmanneksi purjehti FIN 8585 Hemppa&Atte varmistaen sijoituksensa lähdön neljännellä sijalla.
Hienot kilpailut hienossa säässä, kiitokset kaikille 16 osallistujalle.
Ensikaudelle on tulossa jo pari uutta tiimiä, joten odotamme jo innolla taistelua seuraavasta ranking mestarista. Nähdään vielä Lohjalla karvalakissa Lokakuussa.
FIN 8632 Jari & Tumppi
No comments yet.