Heino Kaskea mukaillen: Nyt herää horroksesta fiveväki.
Merialueilla on ilmeisesti jo uudet tervat vedelty paatin pohjaan ja aurinkolaseihin. Sisävesillä joudutaan odottelemaan vielä muutama viikko vesien aukeamista.
Alkavan kauden suuri välinejuttu on hiilikuidun salliminen puomeissa. Kv-liiton päätöksellä edetään pikku askelin – ilmeistä on, että muutaman vuoden kuluttua äänestetään taas kerran hiilimastosta. Näemme varmaankin Suomen kisoissa sekä autotallimalleja että profiversioita. Kenttä on vapaa ja annetaan kaikkien kukkien kukkia, mutta mittarajoitusten puitteissa tietysti. Tässä linkki luokkasääntöihin: http://www.int505.org/index.php?option=com_content&view=article&id=61&Itemid=78.
Lentäviä isonpurjeen alaliikkejä nähtiin jo viime kaudella. Lentävä toimii yhtä hyvin metalli- kuin muovipuomissa, mutta muovipuomiin ei varmaan kannata enää laittaa liikkiuraa.
Ilmeisen paljon välinehankintoja on taas tehty talven aikana. Uusia purjeita, foileja, veneitä jne. Erityisellä kunnioituksella pitää todeta HSK:n fliitin kasvu: siellä on jo 16 venettä! Tämän vastapainona etäfliittien Kuopio ja Vaasa toiminta on osittain hiipunut. Tampere ja Turku jatkavat suunnilleen entisellä painolla.
Kyrwood/Kulmar/Otto-muottisarja on Suomessa ja ensimmäinen kolmen veneen sarjan leivonta on käynnistetty. Kaudelle 2010 tulee siis ainakin kolme tuliterää venettä. Onnea ja rohkeutta leipureille! Veneen rakentaminen itse polyesteripurkista aloittaen on haastava, mutta varmasti palkitseva juttu. Sen näkee Petrin kasvoista, kun hän silittelee Ferraria.
SM-kisa ajetaan Näsijärvellä elokuussa. Oma arvioni on, että linjalle ilmestyy 25 venettä.
Erityisen elähdyttävä tekijä on tänä vuonna suuri Eurooppa-innostus: Peräti neljä venekuntaa lähtee kiertueelle eteläiseen ja keskeiseen Eurooppaan. Porukka on luvannut pitää meidät ajan tasalla raportein sekä postilistalla että kotisivuilla. Pidämme täällä peukkuja pystyssä! Älkää särkekö veneitä heti Ventimigliassa. Siellä oli viime vuonna pahat kelit.
MM-kisoihin San Franciscoon ei ole tänä vuonna lähdössä yhtään venettä. SAP olisi sponsoroinut edullisen konttikuljetuksen, mutta kisa osuu aika ikävästi meidän kauden keskelle. Keskitytään siis vuoden 2010 kisoihin – matka Århusiin Tanskaan on aika paljon helpompi järjestellä. Asetan tässä tavoitteen: 12 venettä Tanskaan.
Kotisivujen uudistustyö on käynnissä. Ensimmäinen versio tullee näytille pikapuoliin. Sivujen rakenne ja ilme modernisoituu ratkaisevasti. Kiitos työryhmälle jo etukäteen.
Kv-sivut uudistuivat myös talven aikana. Siellä on usein tarjolla mielenkiintoista debattia luokan kehitykseen liittyvistä asioista; kaikkea ei ehditä siirtää edes linkkeinä Suomi-sivuille. Ruotsin sivusto toimii kiitos Ebben edelleen nopeasti ja tehokkaasti.
Rankingsarja ajetaan suunnilleen vanhaan malliin. Aloituskisa on Casseli Race Lahdessa tasan kahden kuukauden kuluttua. Siellä on tiedossa pieni yllätys sarjan johtoon siirtyvälle veneelle – sinne kannattaa nyt tulla.
Kuten itse kukin tietää, innostus fiveen syttyy helpoiten kun venettä pääsee kokeilemaan. Luokka kasvaa, kun tarjolla on koeajomahdollisuuksia, käytettyjä veneitä ja tarvikkeita, ja innostuneita purjehtijoita. Vie siis kaveri seilaamaan.
Vielä pari pyyntöä:
Tarkista veneesi tiedot kv-rekisteristä http://www.int505.org/index.php?option=com_content&view=article&id=70&Itemid=120
ja toimita oikeat tiedot Paul vonGreylle ohjeiden mukaan.
Pidä myös Suomen sihteeri ajan tasalla. Kuva kotisivuilla on mukava yksityiskohta, ja koitetaan laittaa kuvamatsku heti alkukesästä kuntoon. Otetaan kuvia vesileirillä ja Lahdessa. Jos sulla on jo hyvä kuva, lähetä se vaikka minulle.
Toivotan kaikille hyvää kauden alkua. Tavataan vesileirillä Helsingissä!
Raimo Raita
FIN 8924
No comments yet.