Team Kieppinen aloitti päivän kohtalokkaan aallon jälkeen lennokkaalla trapetsimanoverillä 4 minuuttia ennen ensimmäistä starttia. Startti katsottiin veneen pohjalta, jonka jälkeen vaihtoehtona oli slöörailla 12+ m/s tuulessa tunnin verran odottaen seuraavaa starttia, tai lähteä rantaan. Valinta oli jälkimmäinen purjeita ja venettä säästäen, ja rantaravintolan terassilta osallistuen, kilpailu olikin erittäin tiukkaa. Viiden tunnin kuluttua muu Suomi-fleetti pääsikin antamaan oman meriselityksensä.
1. Startti lähti käyntiin Hyysalo/Salonen venekunnan toimiessa jäniksenä noin kympin kelissä. Jänis pääsikin hyvin matkaan ja käänsi ylämerkillä viidentenä. Raita/Nurmela oli fleetin puolessa välissä ja Hamström/Laurila jossakin 20 tienoolla. Ensimmäinen avotuuli oli hyvä leikkailla usealla jiipillä isojen shiftien takia. Koko 505 fleetti oli hyvin kasassa vaikka kärki karkasikin suomalaisilta. Hamström/Laurila nosti itsensä 9. ja perässä tuli heti Hyysalo/Salonen sijalla 10. Raita/Nurmela nosti itsensä myös hyvin fleetin puolivälin yläpuolelle sijalle 12.
2.Startti otettiin heti alkuun uusiksi tuulen shiftatessa totutut 50 astetta. Harmi sinällään koska suomalaisista Nieminen/Hyvärinen johti starttia ja Hyysalo/Salonen oli kakkosena. Kun uusi startti saatiin käyntiin oli tuulen suunta vakiintunut, mutta samalla heikentynyt n. 5 m/s:ssa. Ensimmäistä kertaa viikonlopun aikana radan vasenlaita oli kannattava ja sen tiesivät kaikki muut paitsi suomen fleetti. Kärki meni kovaa mutta ei suomalaiset ajallisesti niin kaukana olleet. Hamström/Laurila oli maalissa taas 9. ja Hyysalo/Salonen 10. Raita/Nurmela maalissa 12. ja Nieminen/Hyvärinen 18.
Päivän ja esi EM kilpailun viimeinen startti käynnistettiin jo sitten kovassa tuulessa, saderintaman kasvattaessa tuulta läpi koko startin. Usean venekunnan jätteässä kova tuulisen startin väliin, toimi jäniksenä Hamström/Laurila. Pojat ottivatkin hyvän startin ja kiusasivat kärkeä aina viimeiselle alamerkille asti, jossa spinnun troolaaminen keulan alle aiheutti todella kovassa tuulessa tilanteen, missä vene oli pakko kaataa pystyäkseen ajamaan startin maaliin.Hamström/Laurila oli kuitenkin niin lähellä kärkeä ja eroa takaa tuleviin oli niin paljon, että venettä kaadettaessa ja spinnua kerätessä ei tullut sijamenetyksiä. Hyysalo/Salonen teki väärän laitavalinnan jo ensimmäisellä lenssillä, ja menetti mahdollisuutensa hyvään sijoitukseen siinä. Kun kolmannelle kryssille lähdettiin. katkaisi saksalaisvenekunta mastonsa Sampsan ja Antin vieressä ja kun pojilla oli sijojen nostamiseen paljon matkaa, päättivät he säästää venettä ja varusteita ja suuntasivat suoraan rantaan. Hamström/Laurila kryssi viimeisen osuuden maalin 7:nä ja Raita/Nurmela fiilisteli maaliin sijalla 9. Useat kilpakumppanit ympäri eurooppaa jättivät lähdön kesken tutkiessaan Gdanskin lahden pohjaa lähemmin tai rikkoivat tavaroitaan siihen tahtiin että viimeisen lähdön ajoi maaliin n. 15 m/s kelissä vain 13 venettä.
Nieminen/Hyvärinen katkaisi koko peräsin pinnansa starttien välissä ja joutui myös vetäytymään radalta.
Näin siis päättyivät esi EM:t, jonka voittajaksi julistettiin Boris Herman ja Julien Kleiner saksasta. Suomalaisten loppusijoitukset olivat kuitenkin kivasti nipussa. Hamström/Laurila 8., Hyysalo/Salonen 9. ja Raita/Nurmela 10. Nieminen/Hyvärinen 15. ja Kienanen/Kauppinen 21. Tiistaina jatketaan sitten oikeilla EM kisoilla.
T: Finnish Fleet
No comments yet.