Malmön vuosikokous

/, Kansainvälinen/Malmön vuosikokous

INTERNATIONAL 505 YACHT RACING ASSOCIATION

 

Vuoden 2003 yleiskokous (Annual General Meeting = AGM)

 

Malmö Segel Sällskap,

Limhamn , Sweden

 

19.00 hrs Monday 28 July 2003

 

 

 

 

(Vapaa käännös: RR)

 

 

Läsnä:                                                       Pj – Tom Bojland (DEN) (in Chair)

                                                                 Vara-pj – Jean-Baptiste Dupont (FRA)

                                                                 Siht – Chris Thorne (GBR)

                                                                 Pj IRC- Rob Napier (GBR)

                                                                

Noin 90 jäsentä

 

Poissa                                                       Tal.hoit – Stephen Burwood (GBR)

Pip Pearson (AUS) ent pj                                                        

                                                                

 

 

1.         2002 vuosikokouksen pöytäkirja:

1.1        Pöytäkirja on jaettu kansallisille liitoille ja se on ollut netissä joulukuusta 2002. Hyväksyttiin nem con.

 

 

2.         Puheenjohtajan katsaus:

“Rakkaat ystävät. Fremantle oli hyvä kilpailu, yli 100 venettä. Fremantlen tohtori ei näyttäytynyt; etu toisille, haitta toisille. Nämä olivat ensimmäiset isolla spinnulla ajetut MM-kisat. Uskon kaikkien olevan samaa mieltä siitä, että 505:n avotuuliosuudet ovat nousseet aivan uudelle tasolle:  vauhtia on lisää, taktiikan merkitys on kasvanut ja ennen kaikkea vene on vielä hauskempi.

 

 

Fremantlessa päätettiin äänestää hiilikuitukiellosta. Äänestystuloksia ei ole vielä laskettu, mutta näyttää siltä, että kieltoa ei kumota. Tiedän, että osa fliiteistä on huolestunut tästä, mutta minun mielipiteeni on, että siirtyminen hiilikuitumastoihin nyt tekisi veneestä komplisoidumman ja kalliimman. Tämä olisi vastoin sitä kehitystä, jota haemme. Nykyään mastoissa vallitsee lähes one design –tilanne, ja sen ansiosta luokkaan on helppo tulla. Jotkut ovat huolestuneet alumiinimastojen saatavuudesta. Todellisuudessa 90 % eurooppalaisista kevytveneistä purjehtii samoilla profiileilla kuin me. En usko, että maston valmistajat ovat valmiita luopumaan tällaisestä markkinapotentiaalista. Olen varma, että joskus tulevaisuudessa siirrymme hiilikuituun, mutta meidän pitää valita ajankohta oikein.

 

En usko hiilikuitumaston houkuttelevan uusia purjehtijoita luokkaan. Monet raskaat low-tech-veneet menestyvät erinomaisesti. Miksi? Regatat ovat houkuttelevia, oheistapahtumat ovat mukavia, ja sosiaalinen puoli on kunnossa.

 

 

 

Luokan tilanne eri puolilla maailmaa: Pohjoismaissa on kasvua; erityisesti Suomi menestyy loistavasti. Samoin Tanskassa ja Ruotsissa on uusia tiimejä, ja Norjassa on hieman aktiviteettia.

 

Englannissa ja ehkä Ranskassakin meillä on pieni ongelma. Malmössä on vain kolme englantilaista venettä. Ymmärtääkseni Englannin liitto työskentelee asiantilan parantamiseksi, ja luultavasti Santa Cruziin lähtee isompi joukko.

 

 

 

Miten promotoimme luokkaa?

 

 

Kaikkien potentiaalisten fivepurjehtijoiden täytyy saada kuulla luokasta. Miten? Meidän pitää olla näkyvissä. Helpoin tapa on purjehtia samoissa regatoissa ja mieluiten samoilla radoilla kuin kohderyhmä. Kisan jälkeen isketään uhri baaritiskiltä ja kerrotaan hurjia fivetarinoita. Eilen kohdistimme tietoiskun J24-purjehtijoihin, jotka ajavat täällä viereisellä rata-alueella. Nyt he takuulla tietävät, mikä five on!

 

Kv-tasolla voimme tarjota käyttöön työkaluja ja jakaa ideoita, mutta todellinen työ pitää tehdä paikallisella tasolla, klubin rannassa.

 

Fremantle-DVD on esimerkki tästä. Kopioikaa sitä, lainatkaa se kaikille seuroille, joissa saattaa olla potentiaalisia fivepurjehtijoita.

 

Ensi vuonna keskitymme Euroopan kisatilanteen parantamiseen. Haemme formaattia, joka houkuttelisi enemmän purjehtijoita mukaan.

 

Nyt purjehdittava Malmön MM-kisa on suurin Pohjoismaissa koskaan ajettu fivekisa. Verrattuna moniin luokkiin ja purjehduksen suosioon yleensäkin meidän tilanteemme on hyvä. Olen erittäin optimistinen tulevaisuutemme suhteen, mutta meidän pitää silti tehdä kovasti työtä luokan eteen.

 

IEC työskentelee tehokkaasti. Chris, Rob, Steve ja Jean-Baptiste ovat erittäin kokeneita, ja luotan heihin täydellisesti. Kiitokset heille.

 

IRC on nyt todella kansainvälinen ja siinä on edustajat tärkeimmistä fivemaista.

 

Veneenrakentajilla on ollut työtä, ja eräiden veneiden mittauongelmat on nyt selvitetty. Rondar on aloittanut rakentamisen uudelleen, ja ruotsalainen Karl Otto Strömbergin Otto-five on kaikkien nähtävänä täällä.

 

Ensi vuonna vuorossa on Santa Cruz. Olin siellä 1992, ja voin vakuuttaa, että sinne lähtemistä ei tarvitse katua.

 

Älkää unohtako: tämä on meidän kaikkien yhteinen luokka. Jos sinulla on ajatuksia ja ideoita, tuo ne julki!”

 

 

 

 

3.         Sihterin katsaus

Jäsenmäärä on laskenut noin 10 prosenttia (130 h) vuodesta 2001 vuoteen 2002. Suurin pudotus oli USA:ssa (100) ja Englannissa (50). USA:n tilanne parantunee vuoden 2004 SantaCruzin MM-kisojen myötä. Toisaalta Suomi, Australia ja Irlanti ovat kasvaneet. Suurimmat jäsenmäärät oli Saksassa (314), USA:ssa (175) ja Ranskassa (170).  Meillä on fliittejä 18 maassa viidellä mantereella. 

 

Jäsenistön määrässä voidaan havaita pitkän ajan trendejä (esim UK:n pudotus), mutta monesti muutokset heijastavat paikallisia tekijöitä (MM-kisojen pitopaikka, sihteerin perintäinnokkuus jne).Vuoden 2003 jsenmaksujen viimeinen maksupäivä on 1.10.2003.

 

Vuonna 2002 tapahtui veneiden rekisteröintimäärissä pudotus. Tämä johtui ilmeisesti siitä, että Rondar ei valmistanut vuoden aikana yhtään runkoa. Nousu on alkanut nyt, ja Fremantlen kisojen jälkeen on jo rekisteröity 22 uutta venettä. Valmistajat kertovat tilausten määrän kasvaneen.

 

Liiton tilaama Fremantlen MM-kisavideo näytettiin useilla satelliitti-TV-kanavilla maaliskuussa. Siitä on annettu kopio kaikille kansallisille liitoille.

 

            Valitettavasti nettisivujen uudistaminen on ollut hidasta. Alustavaa työtä on tehty, mutta todennäköisesti joudumme ostamaan layout-suunnittelun, jos haluamme sen tehtäväksi nopeasti ja luotettavasti.

 

Vuonna 2003 pidettiin kaksi äänestystä. Ensimmäisessä hyväksyttiin suurella enemmistöllä muutoksia sääntöön 5.6. Muutoksilla kiellettiin kölilaatikon sisäpuoliset täytteet ja selvennettiin tuhtojen mittaustapaa. Poikittaisjäykisteiden rakentaminen on nyt vapautettu, ja kaksoispohja on selkeästi kielletty.

 

Toinen äänestys koski hiilikuidun hyväksymistä pyöröpuissa. Kielto asetettiin vuonna 1982. Äänestys päättyi pari päivää ennen MM-kisojen alkua, eikä kaikkia äänestystuloksia ole vielä saatu. Näyttää selvältä, että enemmistö vastustaa kiellon kumoamista eli hiilikuidun käyttö mastossa on edelleen kielletty.

 

Sihteerin työn muut osat ovat yhteydenpito kv- ja kansallisten liittojen toimihenkilöihin ja järjestöihin, uusien veneiden rekisteröinti, luokan tietojen ylläpito, yhteydenpito ISF:iin, sihteeripalvelut IGC:lle, IRC:lle ja IEC:lle, yhteydenpito mestaruuskilpailujen järjestäjiin ja tulevista maksuista huolehtiminen.

 

 

 

4.         Taloudenhoitajan katsaus

            Taloudenhoitaja ei ollut paikalla. Sihteeri esitteli tilit. Kopioita jaettiin kokouksessa, ne olivat esillä kisojen ilmoitustaululla, ja ne oli aiemmin lähetetty kansallisille sihteereille. Tilintarkastaja oli Patrick McCosh (ZIM).

 

Tulot ovat vähentyneet GBP 13,252 -> 8,281. Tässä on kuitenkin optinen harha, sillä vuoden 2001 luku oli epätavallisen suuri tiliöintimuutosten vuoksi. Tulot ovat linjassa pitkän ajan trendin kanssa. Menoja oli tavallista vähemmän, joten ylijäämä oli GBP 3,101. Fremantlen TV-ohjelman ja videoinnin kustannukset puuttuvat kuitenkin laskelmasta, ja ne maksetaan kuluvana vuonna seuraavasti: TV-ohjelma GBP 4,500 ja video/DVD-kopiot GBP 900. Tämä johtaa tappioon vuonna 2003.

 

Vuoden lopun reservitilanne on GBP 36,758.

 

Tilit hyväksyttiin nem con

 

 

5.         Tilintarkastajan vaali

            Patrick McCosh (ZIM) valittiin uudelleen.

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.