Suomen 505 Liitto ei suosittele mitään venevalmistajaa, mutta on kiinnostunut alan kehityksestä. Ruotsalainen ”Ottofive” on hanke, joka ansaitsee huomiota. Lue artikkeli täysihiilikuituisesta ottofivestä.
OTTO-five nyt markkinoilla!
Taustat
Krister Bergström ja Karl-Otto Strömberg tapasivat 80-luvun alkupuolella, kun kumpikin purjehti fiveä. Heillä oli yhteinen päämäärä: jatkaa fiven kehittämistä. Ottofive-projekti siis alkoi jo 20 vuotta sitten. Luokka on kehittynyt valtavasti, mutta nopeinta fiveä ei ole vielä rakennettu. Krister ja Karl-Otto pyrkivät nyt kehittämään markkinoiden nopeimman viisnollavitosen.
Etusijalla ovat nopeus, toiminnallisuus ja kestävyys: 505, joka on rakennettu kilpailemaan.
Krister Bergström -design
Muottisarja periytyy Kulmarilta. Se on loistokunnossa, koska Paul Kulmar pyrki koko ajan siihen, että se säilyy tuotantokäytössä.
Kulmarin designia on hieman muutettu, kuten Malmössä nähtiin. Kölilaatikko ja sen yläosa ovat uudet, jotta High Aspect –köli mahtuu sisään. Elokuussa 2003 valmistuvassa rungossa nro 2 on seuraavat isot muutokset ensimmäisen verrattuna:
Uusi spinnutunneli, joka on täysin erilainen kuin nykyiset konstruktiot.
Kansi on kokonaan sandwichrakenteinen. Tässä täytyy tasapainoilla suorituskyvyn, toiminnallisuuden ja kestävyyden välillä. Vaikka paino kasvaa noin yhdellä kilolla, tämä on todennäköisesti oikea kompromissi
Rungon paino alenee 80:stä 75 kiloon
Rungon pinnan sileys on paljon parempi.
Tuotantomenetelmät ja materiaalit
Tietääksemme käytössä on kaksi erilaista valmistusmenetelmää: Esikyllästetty honeycombin kanssa ja käsin valmistettu vaahtoydinrakenne.
OTTO-five esittelee kolmannen menetelmän: tyhjöimun. Sen ansiosta voidaan käyttää kudottua mattoa, jossa kukin kerros ja kuitujen suunta on vakioitu samaan tasoon. Suuren kuituosuuden ansiosta saavutetaan erittäin suuri lujuus ja laminaatin kimmomoduli. –Rakenteiden jäykkyyttä on helppo verrata koputtamalla venettä: Mitä korkeampi ääni, sitä jäykempi vene. Vertaa Otto-fiven vastetaajuutta omaan veneeseesi!
Eräiden rakenneratkaisujen ansiosta pintamattoa ei tarvita. Runko koostuu pelkästään vaahdosta, hartsista, vähäisestä gelcoat-määrästä, ja suuresta määrästä jatkuvaa hiilikuitua. Pintamaton ja hartsin suhteellista osuutta on pyritty vähentämään hiilikuidun ja raskaan ytimen käytön avulla. Ydinvaahdolla on sama tiheys kuin yleensä vahvistuksissa käytetyllä vaahdolla ja se on samaa laatua koko veneessä. Raskas vaahto lisää rakenteen jäykkyyttä, parantaa reilusti iskunkestävyyttä ja helpottaa veneen heloittamista.
Köli ja peräsin
Jos halutaan rakentaa nopein five, pitää foilit miettiä ehdottoman tarkkaan. Krister on käyttänyt vuosien aikana paljon aikaa uusien foilimallien suunnitteluun ja testaamiseen. Tämän työn tuloksena uuden sukupolven foilit saadaan valmistukseen vielä tämän syksyn aikana. Ne toimivat hydroelastisesti. Rakenteen tarkoitus on optimoida foilien toiminnallinen vaste.
Test pilots
Tänä talvena tuotetaan muutama vene, ruori ja köli tuotannon virittämiseksi ja konseptin viimeistelemiseksi. Esisarjan veneet ja foilit ovat myynnissä. Tässä on tilaisuus tehdä edullinen kauppa ja samalla antaa oma panos mailman nopeimman fiven kehittämiseen.
Myynti
Vuoden 2004 konstruktio tulee toimituskuntoon vuoden alussa, hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Hintoja ei ole vielä lyöty lukkoon. Tarjolle tulee erilaisia vaihtoehtoja pelkästä rungosta täysin varusteltuun ja trimmattuun veneeseen asti. Annamme mielihyvin tarjouksen!
Karl-Otto Strömberg
karl-otto.stromberg@flexprop.se
+46 705184831
+46 35184830
No comments yet.