Kansainvälisen 505 -luokkaliiton puheenjohtajan kirje

//Kansainvälisen 505 -luokkaliiton puheenjohtajan kirje

Ali Meller on kirjoittanut 505:n tämänhetkisestä tilasta kiertokirjeen, jonka hän toivoo mahdollisimman monen fiveistin lukevan.

Kirjeessään Ali tuo esiin monia tärkeitä kysymyksiä, joista tuon esiin muutaman, joita myös Suomen 505 Liiton tulisi pohtia.

MITTAKIRJAT

Ali sanoo, että 505, jota ei ole mitattu ja sertifioitu, ei ole 505. Aivan oikein. Asiat tulisi laittaa kuntoon myös Suomessa. Kaikkien tulisi tarkistaa, löytyykö alkuperäinen mittakirja ja jos sitä ei löydy, pitäisi harkita mittausten järjestämistä. Aina, kun joku harkitsee veneen ostoa etenkin ulkomailta, on syytä varmistaa, että mittakirja löytyy. Kuulemma etenkin Australiasta on tuotu USA:aan useita sertifioimattomia veneita.

LAIVUEKAPTEENIT

Tällä hetkellä on muodostunut kolme vahvaa laivuetta, Tampereelle, Turkuun ja Helsinkiin. Nyt on aika valita viralliset laivuekapteenit, jotta toiminta näillä paikkakunnilla saadaan mahdollisimman mielekkääksi. Aika hyvin toiminta tuntuu pyörivän Tampereella ja Turussa, mutta Helsingissä tilannetta voitaisiin parantaa huomattavasti. Eli, kuulisin mielelläni ehdotuksia laivuekapteeneiksi.

JÄSENYYS

Aivan oikeutetusti Ali ihmettelee, kuinka monet veneen omistajat jättävät maksamatta jäsenmaksunsa. Ilman vahvoja kansallisia luokkaliittoja 505 -toiminta ja veneiden arvo on vaarassa. Huolehdithan siitä, että jäsen – ja venemaksusi on hoidettu.

LUOKKALIITTOJEN TILA

Olemme ehkä hoitaneet huonosti tiedottamisemme kansainvälisen liiton suuntaan, koska emme saaneet kirjeeseen mainintaa Suomen liiton nopeasta kasvusta. Voimme lukea, että Sveitsissä on ongelmia ja Englanti on mennyt alaspäin. Voimme olla todella iloisia siitä, että aktiiviveneiden määrä Suomessa on vuodessa kaksinkertaistunut. Ja kaikesta päätellen tahti ei lopu tähän vaan tulemme näkemään uusia veneitä ja uutta tekniikkaa entistä enemmän.

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.