Köysikatsaus

//Köysikatsaus

Spectra/Dyneema:

Spectra ja Dyneema ovat tavaramerkkejä. Materiaali niisä on HMPE-kuitu eli suurimolekyylinen polyetyleenikuitu. Spectra tulee USA:sta ja Dyneema Japanista. Spectrasta on melkein tullut käsite, joten dyneemapohjaisiakin köysiä kutsutaan usein Spectraksi. Eniten on saatavilla kaksoispunosköysiä: HMPE-ytimen päällä on käsittelyn helpottamiseksi suurlujuuksinen polyesteripunos.

HMPE-kuidun ominaisuudet ovat erinomaiset:

  • iskunkestävyys ( termomuovien huippua)
  • sietää lähes kaikkia kemikaaleja
  • sietää UV-valoa
  • hyvä vetolujuus (10-100 kertaa parempi kuin teräksellä)
  • erittäin pieni vettyminen
  • alhainen kitkakerroin (Teflonin luokkaa)
  • itsevoiteleva
  • hyvä kulutuskestävyys (15 kertaa parempi kuin hiiliteräksellä)
  • imee vain vähän vettä
  • hajuton, mauton

Pienen venymän ja suuren lujuuden ansiosta Spectr/Dyneema-köydet sopivat hyvin esim. falleiksi ja fokan ja spinnun skuuteiksi.

Niiden etuja ovat mm. helpompi käsittely (ja vaihto), koska ei tarvita päätettä kuten vaijerissa. Solmu tai pleissaus riittää. Saman paksuinen HMPE-köysi on yhtä vahva tai vahvempi kuin vaijeri, joka sillä korvataan.

Lisäetuna tulee erittäin hyvä hankauksen kesto. Usein näkee HMPE-köysiä, joista päällispunos on poistettu esim pylpyrän kohdalta, koska ydin kestää hankausta paremmin kuin ulkokuoren polyesteri.

Modernit synteettiset kuidut eivät kuitenkaan pidä tiukoista kurveista. Siksi plokit pitäisi valita niin, että taittopyörän halkaisija on mieluummin hiukan ylimittainen. Samoin köysiuran pitäisi olla leveämpi kuin vaijerille vastaavassa paikassa. Muutoin on vaarana nopea väsyminen ja yllättävä pettäminen.

Siis: isot plokit ja hyvin pyöristetyt maston ulostuloreiät ja muut kohdat, joissa köysi saattaa joutua alttiiksi hankaukselle.

Jos esim vanha ison vaijerifalli vaihdetaan Spectraan, kannattaa samalla vaihtaa yläpään kehräpyörä. Vaijeri on joskus syönyt pyörän “teräväksi” ja uusi köysi kuluu tarpeettoman nopeasti.

Yksipunos-HMPE-köydet ovat pelkkää HMPE:tä ja ne on nimenomaan suunniteltu korvaamaan vaijereita.

Niiden etuja ovat suuri vetolujuus, minimaalinen venymä, hyvä kulutuksenkestävyys ja erittäin alhainen paino.

Niitä käytetään tyypillisesti trapetsivaijerin korvaajana, säätönaruina, ja yleisesti muissa kovasti kuormitetuissa kohdissa.

Sekoitetut yksipunosköydet kuten Dyneema/polypropyleeni ovat kevyitä ja ohuita. Tyypillisesti niitä käytetään saavuttaneet suosiota sellaisissa paikoissa, joissa tarvitaan keveyttä tai ohuutta. Sellaisia kohteita ovat esim kevyen kelin (ohuet) skuutit ja erilaiset säätököydet.

Vectran:

Vectran on polyesteri-polyakrylaatin tavaramerkki. Sitä on joskus kutsuttu “nestekristallikuiduksi”. Tämäkin on suurlujuuksinen, vähävenymäinen köysi. Se venyy vähemmän kuin HMPE, joten se sopii vielä paremmin falliksi.

Tyypillisiä käyttökohteita ovat fallit, säätönarut, säädettävät takastaagit, skuutit, genuan vaunun säätö, mastonhuipun takavantit, liikkinarut, takagaijat, kikit ja alaliikin säätö.

Aiemmin Vectran kesti heikommin uv-säteilyä kuin HMPE, joten sitä on valmistettu lähinnä kaksoispunottuna niin, että pintakerros on suurlujuuksista polyesteriä.

Tilanne on kuitenkin muuttunut. Nykyisten pinnoitteiden ansiosta Vectran sietää ultraviolettisäteilyä jopa paremmin kuin Spectra.

Kaksoispunottu polyesteri:

Tämä on vanha köysityyppi, eikä sitä oikeastaan voi pitää “high-tech” –köytenä.

Kaksoispunottua polyesteriä käytetään kuitenkin yleisesti retkiveneiden juoksevassa köysistössä kuten skuuteissa ja levangin säätököysinä.

Köysi on kestävää ja helppokäyttöistä, mutta se imee vettä, on raskasta, ja venyy kovasti.
Sillä saatta kuitenkin olla tulevaisuus raskaiden ja laiskojen matkaveneiden köysissä, koska niissä venymä vähentää veneen ja miehistön kuormitusta.
Köysityypin vaihto Spectraan/Dyneemaan mahdollistaa halkaisijan pienentämisen (esim 16:sta 12:een millimetriin. Ohuempi köysi on helpompoi käsitellä ja se kulkee paremmin plokeissa.

Muut tyypit:

Tehokkaissa kilpaveneissä käytetään nykyään PBO:ta tai Zylonia (polybenzoxazole). Vanteissa vaijerin korvaajana. Etuna on keveys ja venymättömyys.

Ne ovat kuitenkin kalliita ja vaativat huoltoa.

2 Comments

  • Muistaakseni Spectran keksi ja sen patentit omistaa Sally Spectra (Kauniit ja Rohkeat) 😉

    oillakireM unnaH 14.12.2009
  • Dyneema on Hollantilaisen Royal DSMn tavaramerkki, jota Toyobo tekee japanissa lisenssillä. HMPE kuitu on todellakin ominaisuuksiltaan parasta, mitä on kehitetty sitten aramidin ja polyesterin. Huonona puolena on ollut ainoastaan viruminen ( creep) kovassa rasituksessa. Tämä on ollut ongelmallista erityisesti purjeissa. Vanhan SK62 Dyneeman modulus on 900 cN/dTex, kun uusimmassa SK90 modulus on 1450 samalla kun creep on saatu vähenemään merkittävästi. Köysien ytimenä käytetään nykyään yleisesti SK 75 tai 78 Dyneemaa(modulus 1200), joka riittää loistavasti ainakin jollissa. Dyneeman toimivuutta purjelaminaateissa testataan koko ajan lisää ja tulevaisuudessa se tullee syrjäyttämään muut materiaalit ainakin purjeissa, joilta vaaditaan erityisen suurta mekaanista kestävyyttä.

    Tom Lindström 10.01.2010

Leave a comment

Your email address will not be published.