Tampereen Kevytveneregatta 7.-8.6.2003
Tampere tarjosi menneenä viikonloppuna purjehdusta laidasta laitaan (siis kirjaimellisesti).
Lauantaina ensimmäinen lähtö oli ajoitettu ulkopaikkakuntalaisille inhimillisesti puoleen päivään. Tuuliolosuhteet olivat vähintäin haasteelliset tuulen vaihdellessa pläkästä yhden kryssin aikana nautittuun varovaiseen trapetsigastailuun.
Ensimmäisessä lähdössä koettiin mielenkiintoisia hetkiä kun kilpailijoille E-jolla ja 505-luokissa oli annettu kahta erilaista rataohjetta. Vähän kokemattomammille oli tarjottu pitempää versiota (lienee kai harjoittelumielessä) jossa kierrettiin kaksi makkaraa ennen ”outerloopia” slööreineen ja kokeneemmille venekunnille oli annettu kouraan ratakartta, jolla selvisi yhtä kierrosta vähemmällä pläkässä kykkimisellä. Koska tällä oli kuitenkin tulosluetteloa kierouttava vaikutus päätti kilpailulautakunta oikeamielisesti hylätä ensimmäisen lähdön ja selventää lauantain rata-ohjeita siten että lyhyempää rataversiota ajettaisiin loppupäivän lähdöissä. (niinhän me yritimme koko ajan radalla viestittää………höh).
Lauantain kakkoslähtö ajettiin edelleen ”rauhallisissa” tuulissa ja valitettavan vino lähtölinja pääsi ratkaisijan asemaan lopputuloksissakin. Jostain syystä rata oli ns. toispuoleista mallia ja styyralla oli lieviä vaikeuksia päästä linjan yli ja lyhyen styyran halssin jälkeen loppumatka ”speedway-ajoa” bb-halssilla ylämerkille. Parhaiten alkukieroksilla selvinnyt Sampsan & Antin venekunta teki selvää jälkeä lähdöstä maaliin ja vei paukun kotiin mutta tiukasti perässä olivat ”uuspari” Arno & Antti J. sekä heidän peräänsä kolkutellut Ali & Jukka sekä Raita & Raita.
Kolmatta lähtöä ei päästy tuulen tyynnyttyä lauantaina purjehtimaan ja loppukisa käytiin keinutus- ja melontamuotoisena sekalähtönä maalin sijaitessa slipillä. Kolmas lähtö tosin korvattiin aktiivisen Five-joukon toimesta Tampereen kuulussa Plevna-nimisessä ravitsemus liikkeessä erilaisten makkaraolutpatojen ääressä.
Sunnuntai näytti sitten Näsijärven parhaat puolet tuulen herättyä purjehtijoiden kanssa samaan aikaan aamusta. Päivälle oli sovittu normaalit kolme lähtöä sekä jos aikataulu ja keli antaisivat myöten myös lauantain hylätty lähtö. Ensimmäinen lähtö ammuttiin liikkeelle jo 10.30, jolloin kelikin oli noussut tarjoamaan mukavaa Five-purjehdusta: Aurinkoa, tuulta, mahtava trapetsi-keli ja tekniikka-taitoa vaativa lyhytrata.
Lähtölinja oli edellisen päivän tapaan lipun päädyssä edullisempi ja se saikin aikaan mukavan tiiviin tunnelman lähdöissä. Päivän kaikki neljä lähtöä ajettiin pitemmällä ratamallilla eli kahdella makkaralla ja ”outerloopilla”. Ensimmäisen kryssin pituutta oli kasvatettu edellispäivästä ja nyt päästiin paremmin taktikoimaan kryssiosuuksilla ja jännittämään sen toisen laidan seikkailjoiden kohtaamista ylämerkillä. Enimmäkseen oikean laidan valinneet tuntuivat jokaisessa lähdössä saaneen hieman paremman tuulen ja ensimmäiselle ylämerkille tultaessa oli terävin kärki jo lunastanut paikkansa, mistä eivät sitten suostuneet luopumaan. Lensseillä pääsi toteamaan kuinka suuren edun sai aikaan kun hieman leikkasi tuuleen, jotta gasti pääsi trapetsille ja vene nousi kunnolla plaaniin. Leikkauskulma oli lopulta yllättävän pieni, mutta vauhtiero verrattuna perinteisiin lenssiajoon oli huima ja overall -hyöty konkretisoitui alamerkillä välimatkan kasvaessa seuraaviin veneisiin metreillä.
Sunnuntain kärkisijoja jakoivat Sampsa & Antti ja OttoMatti joiden perässä tutut nimet Ali & Jukka ja Jari & Terokin väläyttelivät että iskukykyä tarvittaessa löytyy.
Kiitos sunnuntain keliolosuhteiden jäi kisasta hyvä maku ja se intensiivisenä tekniikkaharjoitteluna palveli mainiosti kesäkuun SM ja PM -kisoja ajatellen.
T. OttoMatti
No comments yet.