LUOKKAMESTARUUDET 2002 – Vihdoinkin päästötodistus luokalle.
Five liiton projekti ”Luokalle Suomenmestaruus Status” kantoi odotuksiakin paremman lopputuloksen menneenä viikonloppuna kun Turkuun, Airisto Segelsällskap i Åbo r.f. järjestämään ja paikallisen Five fleetin erinomaisesti koordinoimaan luokkamestaruuskilpailuun ilmaantui jopa 25 innokasta 505-venekuntaa. Edelleen jatkuvat helteet jakoivat anteliaasti lämpöä sekä rannalla että tiukoissa tilanteissa radalla ja tuultakin oli aamupläkän väistyttyä riittävästi viiden tiukkaa keskittymistä vaativan kisan läpiviemiseen.
Suurin osa veneistä saapui ASS:lle jo perjantai iltana ja muutama innokas venekunta kävi kokeilemassa Airiston aaltoja illan kevyissä keleissä muiden keskittyessä pohjien pesuun ja veneiden hienosäätämiseen. Haastaja venekunta lahdentakaa Ruotsista saapui myös rantaan ja näin oli kisa saanut ripauksen kansainvälistäkin statusta.
Lauantai aamu heräsi pilvettömänä ja lämpimänä, mutta siihen heräämiset sitten jäivätkin. Tuuli alkoi osoittaa viriämisen merkkejä puolenpäivän aikoihin ja venekunnat komennettiin parin tunnin rannassa odottelun jälkeen vesille kohti Airiston pohjoispäässä sijainnutta rata-aluetta. Kilpailun järjestäjät osoittivat jo lauantaista alkaen hallitsevansa kiitettävästi paikalliset olosuhteet sillä rata-alueelle päästyämme oli tuuli tasaantunut heikoksi mutta kilpailtavaksi S/SE tuuleksi. Lautakunta oli asettanut tavoitteeksi n. 60 min/lähtö ja radan pituus oli laadittu vastaavasti. Lähtö- ja maalilinja oli ”fixattu” samaan paikkaan n. 1/3-kryssiosuudesta ja näin oli ensimmäinen vastatuuliosuus normaaliakin lyhyempi. Tämä oli osaltaan lisäämässä paineita onnistuneeseen lähtöön, sillä kuten kisat tulivat osoittamaan oli ensimmäinen kryssi ratkaisevassa osassa loppusijoituksen kannalta jotta ensimmäisellä ylämerkillä pääsi kärkiveneiden joukossa kiertämään poijun ja ajamaan lenssiä muilta karkuun vapaissa tuulissa.
Edelleen moni venekunta sai hämmästyksekseen huomata kuinka tärkeää oli vallinneissa keveissä olosuhteissa jyrkästi leikata avotuuliosuuksilla jotta oli mahdollista ylläpitää hyvää venevauhtia ja spinnu optimaalisessa vedossa. Muutamassa lähdössä jopa slöörisouuksilla jouduttiin jiippaamaan kesken slöörin riittävän leikkauskulman ylläpitämiseksi.
Päivän kaksi ensimmäistä lähtöä ajettiin hyvin toistensa kaltaisissa olosuhteissa ja samat peruskonseptit pätivät molempiin kevyt tuulisiin lähtöihin. Kryssit etupäässä oikean reunan kautta nostavaa shiftiä hakien ja lenssit voimakkaasti leikaten taas kryssi vasemmalta vapaissa tuulisssa. Kolmanteen lähtöön saatiin sitten mukava Etelä-Airistolta puhaltanut hieman reippaampi tuuli, joka tosin ehti puhaltaa parhaimman teränsä pois lähtöä odotellessa, mutta slöörillä päästiin vielä nauttimaan trapetsi-kelistä. Tulosluettelo kertoo omaa tarinaansa olosuhteista. Aivan terävintä kärkeä lukuunottamatta oli sijoituksissa tuulen vaihtelujen ja taktisten onnistumisten, tai epäonnistumisten mukanaan tuomaa vaihtelua, mikä takaisi kilpailujännityksen säilymisen seuraavallekin päivälle.
Lauantai ilta oli varattu Turun-fleetin järjestämään yhteisruokailuun Yliopistokadun edustustiloissa (p.s. koska Hesan ja muiden kaupunkien fleetit saavat vastaavat edustustilat aikaiseksi ?). Illan aikana saimme seurata video-taltiointia päivän kisoista ja illan informaatio annoksesta vastasi ansiokkaasti Antti Niiniranta kertoen Five purjeiden materiaaleista ja North Sailsin filosofiasta nopeiden purjeiden valmistamiseksi.
Sunnuntai heräsi vastaavalla tavalla kuin edellinenkin aamu, mutta nyt odottelu ranassa jäi vain tunnin mittaiseksi ja pääsimme hinauksessa radalle puolenpäivän aikoihin odottamaan ensimmäistä lähtöä. Ohjeissa oli määritelty että klo 15.00 jälkeen ei lähtöjä lähtettäisi enää liikkeelle, joten aika näytti riittävän sopivasti kahden kevyt tuulisen kisan järjestämiseen. Olosuhteet ja taktiset ratkaisut olivat edellisen päivän toisintoja, joten rata-alue ei tarjonnut mitään mullistavia yllätyksiä reitinvalinnoissa. Menestyksen avaimet olivat jälleen onnistuneet lähdöt, vapaat tuulet ja agressiivinen ensimmäinen kryssi joka takasi sijoituksen kärkipäässä ensimmäisellä ylämerkillä jonka jälkeen fleetti venyi ja raot kasvoivat kärkiveneiden eduksi. Tämä oli luonnollista koska näinkin mittavassa fleetissä pääsi kärkiveneissä purjehtiessa valitsemaan vapaasti reitinsä kohti lähestyvää tuulta ja ottamaan shiftejä ilman muiden veneiden peittävää vaikutusta.
Lopputuloksia katsellessa ei voittajasta ollut epäselvyyttä vaikka voitto ei ilman tarkkaa purjehdusta ja keskittymistä tullutkaan. Matti Pentti & Otto Toivanen kuittasivat tarjotut ykkössijat neljässä lähdössä ja loppua kohden yhä varmemmin purjehtineet paikalliset taiturit Kaj Lindfors & Johan Halonen veivät hopeat Hannu Merikallio & Jarkko Niemen jäädessä kunnioitettavalle pronssille. Seuraavilta sijoilta löytyivät kevyissä keleissä viihtyneet Kuopion edustajat Jussi Hämäläinen & Esko Vanninen ennen lainaveneellä erinomaisesti purjehtinutta Louhesta juurilleen palannutta Mikko ”Ali” Saarelaa & Tapani Schroderusta. Kympin joukosta löytyy venekuntia Vaasasta ja Tampereelta ja tiukasti tuntumasta Porin haarakonttorimme edustajat.
Summa summarum voi viikonlopusta todeta että Five voi Suomessa loistavan hyvin, pääsimmehän pitkästä aikaa ”luokaltamme” ja saimme ansaitun SM-statuksen mestaruuskilpailuille kaudelle 2003. Ei liene maassamme toista kansainvälistä trapetsivene-luokkaa joka voisi kehuskella vastaavalla venemäärällä. Kiitos tästä Five-liiton aktiivisille toimihenkilöille ja ennen kaikkea paikallisille Five-fleeteille joista hyvänä esimerkkinä toimii ASS:n nuori ja innokas Five-laivue.
Vielä kun nuo kipparit oppisivat laskemaan yhtä aikaa kolmeen ennen kuin heittävät uhrinsa veteen………..talven kuivaleiri-ohjelmaa suunnitellessa, haavoja nuolessa…
t. OTTOMATTI
No comments yet.