505 Mittasäännöt 2002

Uudet mittasäännöt ilmestyneet. Suurimpana muutoksena on tietenkin spinaakkerin koon muuttuminen.

 

CLASS RULES – B – THE MEASUREMENT RULES

 1.0  General

 1.1       The 505 (’the boat” is a one-design dinghy of 5.05 metres L.O.A. designed by John Westell and is an international dinghy class recognised by the International Sailing Federation (“ISAF”).

 

1.2       The administering authority is the International 505 Class Yacht Racing Association (”the International Association”) subject to its Constitution and subject to the rules of the ISAF.

Syyskokouksen antia

Syyskokous pidettiin 26.11.2001 HSK:lla, ravintola Blue Peterissä. Paikalle ilmaantui 14 fiveistiä.

A. Kokouksessa esiteltiin toimintakertomus kaudelta 2001, josta seuraava tiivistelmä:

1. Uusia veneitä
– Saksasta kolme venettä
– Ruotsista kaksi venettä
– kaksi venettä Suomessa aktiivikäyttöön

2. Fliitti Turkuun, kolme venettä, Tampereen hegemonia tuntuu jatkuvan

3. Kilpailut
– Huhtikuussa Tampere, neljä venettä
– Toukuussa Malmö, kaksi venettä Suomesta
– Kesäkuussa Tampere (ranking), seitsemän venettä

Syyskokous

Toivotan kaikki tervetulleiksi 505 -liiton vuosikokoukseen, joka pidetään ravintola Blue Peterissä, HKS:lla, Helsingin Lauttasaaressa maanantaina 26.11.01 klo 19:00. Aiheina sääntömääräiset asiat, toimintakertomuksen ja toimintasuunnitelman esittely sekä ranking -kilpailun voittajien palkitseminen.

Vuosikokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

1. Valitaan kokoukselle puheenjohtaja ja sihteeri sekä kaksi pöytäkirjantarkastajaa,
2. Esitellään yhdistyksen vuosikertomus,
3. Esitetään yhdistyksen tilit ja tilintarkastajien lausunto sekä päätetään
tilien hyväksymisestä ja tili- ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle,
4. Päätetään jäsenmaksun ja 505-veneen omistajilta perittävän venemaksun suuruudesta,

Ranking 2001

RANKING 2001 PISTEET
——————————————————————————–
Ranking pisteet, kun viisi huonointa starttia vähennetty. Helsingin syksyn kilpailu peruttiin MM kilpailujen päällekkäisyyden takia. 

Eipä tainnut olla mikään yllätys tuo OttoMatin ylivoima. Palkinto jaetaan syyskokouksessa, josta ilmoitetaan myöhemmin.

Onnea voittaja-”pariskunnalle”!

Sija: Vene: Venekunta: Tampere Hanko PM / LM Pisteet
1.

MM paatos

Paatospaiva valkeni epavakaisena. Radalle paastiin n. 7m tuulessa, metrin alloissa ja ajoittaisessa vesisateeessa. Suomalaiset starttasivat tavalliseen tapaan varsin varovasti ja olivat ylamerkilla jonkin verran puolenvalin alapuolella. Alamerkille saavuttaessa kisajarjestajat olivat tulleet siihen tulokseen etta kisat olivat ohi ja joukko purjehti alamerkilta suoraan rantaan.
Rannassa vaelle oli hieman epaselvaa miksi kisa oli lopetettu kesken. Kisalautakunta oli sita mielta, etta keli oli liian kova purjehtimista varten. Kelin kovuudesta kertoo se etta Raidoilta meni FALLI, luultavasti veneen alkuperainen. Se siita kisasta.

t.

Taas yksi paiva takana

Terveisia Portugalista.

Aamu valkeni hyvin tuulettomana, kunnes puolen paivan jalkeen tuuli oli yltynyt kylliksi niin, etta meidat uskallettiin lahettaa vesille.

Itse kisa meni miten meni, kaikki suomalaiset taisivat lahtea 10 viimeisen joukossa, Ebbe Rosen janiksena porhalsi voittoon!

Tanaan oli ensimmainen paiva, kun sijoitukset vaihtuivat totutusta:

suomalaisista 1. Team Kyrre 64.
2. Lauriantti 88.
3. Fat Mama 91.

Tuuli hieman koveni kisan aikana totutusta, trapetsillekin paasi jo hieman roikkumaan.

ISO VIHREE VAUHDISSA PORTUGALISSA

Paivan kisa kaytiin 2-/4 m tuulessa, heikossa merenkaynnissa. Kukaan ei yokkaillut enaa.

Janolahto oli taas tuttuun tapaan tuskallinen koko Suomi-tiimille. Lauriantti taisi paasta viimeisena linjan yli.

Eka kryssi oli Team Kyrren juhlaa! Ylamerkilla oltiin 35. Siita mentiin viela hyvin alamerkille asti. Seuraava luovi oli hankala, tuuli kaantyili ja ajo oli vaikeaa. Karjessakin vaihtuivat sijoitukset koko ajan. Big Mama putosi raskaasti hyvan alun jalkeen ja Kyrrekin monta kymmenta sijaa. Joreantti yritti sitkeasti mutta ei kulkenut.

Porukka on niin kovaa taalla,

Kelit mahtavat Portugalissa!

Tanaan lampoa 25 ast, tuuli mukavan vakaa, pikku puuskia 2-6 m/s. Aallokko on jo vahan helpottanut. Atlantilta kuitenkin vyoryy aikamoisia jullikoita ja aallon harjalla tuuli putoaa nollaan kun vene menee aallon mukana, laaksossa gasti harii itsensa trapetsille ja kiroilee kipeita jalkojaan

Vanhat nimet ovat taas karjessa. Suomipojat pitavat peraa, mutta eivat sentaan koskaan ihan viimeisena.

Team Kyrre tempaisi paivan ekassa jonnekin sijoille 80 asti, mutta unohti kiertaa offset-merkin (kryssimerkista 100 m vasemmalla) ja joutui luopumaan. Fat Mama kulkee hyvin vaikka oli 30 l vetta keulatankissa,