Kymmenen kuumaa tippiä tuoreelle fivegastille

//Kymmenen kuumaa tippiä tuoreelle fivegastille
Friday, 06 November 2009 12:41
Kymmenen kuumaa tippiä tuoreelle fivegastille
Jesse Falsone
Käännös: Raimo Raita
Seuraavassa on vapaa käännös Jesse Falsonen artikkelista Ameriikan fliitin Tank Talk -lehdessä. JF tunnetaan raskaan sarjan purjehtijana. Hän on gastannut fivessä 15 vuotta ja osallistunut MM-kisoihin yhdeksän kertaa. Jesse on aina jakanut mielellään neuvoja varsinkin aloitteleville gasteille. Nykyään hän on kokeillut taitojaan myös kipparina.
Jesse sanoo:
Minulla on Gastiliiton jäsenkortti, joten en voi käyttää sääntöä nro 1:
”Vika on aina ruorimiehessä”.
Voisin tässä artikkelissa oikeastaan herkutella uusien fivekippareiden virheillä ja kertoa omista mokistani. Tämä olisi kuitenkin liian helppoa, sillä kuten tiedämme gastin työ on fivessä verrattomasti vaikeampi kuin ruorimiehen. Olen jo vuosia pyytänyt erinäisiä kokeneita ruorimiehiä kirjoittamaan tästä jutun, mutta vapaaehtoista ei ole löytynyt. Tuleekohan minusta yhtä laiska, jos siirryn kokonaan ajajaksi?
Olen tehnyt fiven etupäässä kaikki kuviteltavissa olevat virheet ja melkoisen joukon myös täysin käsittämättömiä mokia.
Keskityn seuraavassa perustekniikoihin, joiden avulla tuore gasti voi kehittyä nopeasti.
En enää puutu jiippaustekniikkaan, koska tuplapuomin ansiosta jiippaaminen on nykyään LIIAN HELPPOA. Kirjoitan siitä vasta sitten, kun olen laittanut itselleni tuplapuomin ja tehnyt sen kanssa kaikki tarpeelliset virheet.
Suosittelen muidenkin artikkelieni lukemista Tank Talkin online-numeroista. Kannattaa lukea myös Mike Martinin haastattelu osoitteessa http://www.sailingworld.com/racing/interview-with-mike-martin.
Hyvää gastia vie eteenpäin halu kehittyä paremmaksi ja suhtautua oppimiseen avoimin mielin. Jokaiseen manööveriin voi olla tarjolla monta tekniikkavaihtoehtoa, mutta kullekin tiimille sopii parhaiten vain yksi niistä. Olet ehkä gastannut vuosia ja arvelet olevasi huipulla. Silti voi olla olemassa ratkaisu, jolla tiimityönne toimii vielä paremmin. Ole valmis muutoksiin!
Trabalta traballe keskikelissä ja kovassa kelissä
Vihje 1)
Irrota skuutti takakädellä ja traban silmukka etukädellä ennen kuin vene kääntyy vendaan. Tällä varmistat, että lukkoon jäänyt fokka tai traballa roikkuva gasti ei kaada venettä.
Mittari: et joutunut kiipeämään henkesi hädässä vendan jälkeen ylälaidalle.
Vihje 2)
Vaihda puolta nopeasti! Älä odota, että kuski kääntää veneen. Pakota ajaja kääntämään vene ”gastin ympäri”. Kun kuski ilmoittaa ”valmis vendaan”, gasti menee jo! Hyvä kuski säätää kääntönopeutta gastin mukaan.
Mittari: vene pysyy suorassa koko käännöksen ajan ja gasti kiipeää laidalle ennen kipparia.
Vihje 3)
Heitä irtoskuutti eteen ennen kuin vaihdat puolta. Tällä estät surmansilmukan muodostumisen. Älä anna fokan pakata käännöksen aikana, ettei kangas eivätkä skuutit se tarttuisi mihinkään. (suom huom: Jacob B-M oli sitä mieltä, että ehdottomasti pitää pakittaa aavistus…). Tama on tärkeätä varsinkin kovassa kelissä, jotta keula kääntyy tuulensilmän yli mahdollisimman nopeasti vähin peräsinliikkein ja veneen kallistumatta.
Mittari: Käännösvauhti on kohtuullinen ja tasainen, ei äärimmäisen hidas tai nopea.
Vihje 4)
Vähennä oikaisevaa momenttia veneen kääntyessä heilauttamalla itsesi rauhallisesti sisään. Minun tyylini on nostaa takajalka ja suunnata se kohti toista laitaa. Tällä tekniikalla voimat ovat vaakasuoria, eivät äkkinäisiä pystyliikkeitä. Takajalalle löytyy helposti paikka kölilaatikon toiselta puolelta, mikä on ratkaisevan tärkeätä rauhalliselle vendalle. Takajalka johtaa vendan kulkua, ei pää! Kölilaatikon ylittäminen ei ole aitajuoksua.
Mittari: Venda menee pehmeästi ja rauhallisesti minimisähellyksellä.
Vihje 5)
Tartu uuden puolen skuuttiin lukon vierestä, niin saat sen skuutatuksi mahdollisimman nopeasti. Skuuttausliike on kehon pyörähdyksen ja uuden takakäden vedon summa samaan aikaan, kun siirryt uuden puolen tankille istumaan. Mekaanisena suorituksena saattaa olla parempi että vedät käden taakse tankin pintaa pitkin mieluummin kuin nostat sen. Skuutti menee samalla lukkoon.
Mittari: Fokka on trimmattu kohdalleen, ja vene on suorassa tai jopa hieman tuulenpuolelle kallellaan juuri kun kippari on istahtamassa tuulen puolen tankille.
Huomautus:  jotkut gastit osaavat vetää skuutin mukanaan vaijerille ja skuutata sieltä. Minä en osaa tätä tekniikkaa. Toisaalta kokemukseni ajamisesta ovat vakuuttaneet minut siitä, että fokka pitää saada trimmatuksi ja lukkoon HETI käännöksen jälkeen, jotta keula kääntyisi tarpeeksi alas ja vene kiihtyisi nopeasti täyteen vauhtiin. Ellei fokka ole vedossa tai se vetää vain osittain kun nouset vaijerille, ajaja joutuu skuuttaamaan isoa veneen pitämiseksi suorassa. Siitä aiheutuu heti nousukärkkäyttä jota pitää vastustaa pinnalla – ja käännetty peräsin hidastaa venettä. Pahimmillaan virtaus irtoaa ja vene stallaa.
Vihje 5)
Nouse traballe ennenkuin vene kallistuu. Minulta meni vuosia tämän oppimiseen, mutta usko tai älä, HOOK AND GO on oikein tehtynä joka suhteessa paras tekniikka. Käsittääkseni paras tapa on tarttua trabalenkkiin etukädellä ja painaa se koukkuun. Parhaat gastit tekevät tämän katsomatta ja heittäytyvät sitten samantien traban varaan jalat laitaa vasten. Ne joilla on tilaisuus katsokoot Peter Alarien työskentelyä; hän on paras.
Mittari: singahdat traballe helpon oloisesti juuri kun ajaja vetää ison sisään. Käännös on mennyt helposti, vene kiihtyy heti, ja olet rokkistara: ohitatte vieressä huonon tekniikkansa kanssa taistelevan pahimman kilpailijanne.
Trapetsitekniikasta
Vihje 6)
Pysy vaijerilla. Vastusta aaltojen, veneen liikkeiden ja nopeiden käännösten hitausvoimien vaikutusta hyvin treenatuilla jalkalihaksillasi. Ole hereillä ja ennakoi tilanteet. Kovassa merenkäynnissä nouse hieman ylemmäs. Äärimmäisen kovassa kelissä ota haara-asento ja tue itseäsi fokan skuutilla. Näin muodostuva kolmijalka on tukeva.
Mittari: Pysyt vanttien ja ajajan välissä!
Vihje 7)
Optimoi momentti. Tavoitteena on saada rikistä ulos mahdollisimman paljon eteenpäin vievää tehoa. Kelissä pysyttele staattisessa asennossa, ja koita saada paino mahdollisimman kauas veneestä. Pudottaudu mahdollisimman alas, suorista jalat ja vartalo, vie käsi tai molemmatkin pään taakse, ja ojentaudu varpaiden varaan. Älä räplää traban pituutta – taivuta mieluummin selkää puuskassa. Tiukalla spinnuslöörillä veneen kallistuessa päästä itsesi hyvin alas.
Mittari: Pystyt keskittymään trimmiin ja taktiikkaan trabapituuden sijaan. Noteeraat kuskin työn ja pystyt auttamaan häntä pienillä asennon muutoksilla.
Trimmaustekniikasta
Vihje 8
Tarkkaile tuulen nopeutta ja säädä fokkaa. Tuulennopeuden muutos vaikuttaa dramaattisesti fokan muotoon ja aivan erityisesti takaliikkiin. Oikeat ja oikea-aikaiset skuuttausmuutokset parantavat vauhtia. Liikin etäisyys vantista teltsarin kohdalla on selkeä tarkkailupiste. Useimmiten voit lähteä siitä, että liikki on juuri ja juuri vantin ulkopuolella. Opettele sätämään tätä referenssikohtaa olosuhteiden mukaan. Käytä lisäapuna skuutin mittamerkkejä ja pyri siihen, että olosuhteiden muuttuessa saat fokan aina nopeasti uuteen asetukseen.
Mittari: ajaja ei koko kisassa vittuile fokan skuuttauksesta.
Vihje 9)
Hevihevi kelissä pitää puuskan iskiessä pystyä nopealla ulos-sisään -röyhtäisyllä pitämään vene vaaterissa ja vieläpä niin, ettei vauhti vähene. Tarkista skuuttilukon kulma: skuutti pitää saada helposti auki.
Mittari: kovan puuskan jälkeen ajaja kiittää sinua hapamasti murahtamalla ja toteamalla, että ilman nopeaa reaktiotasi olisitte nyt uimassa.
Vihje 10)
Stallaaminen avotuulella johtuu useimmiten liian kireästä spinnusta. Kokeile tätä: yliskuuttaa spinnua ja tarkkaile perämiehen pinnakättä. Korjausliike on uskomattoman suuri ja hidastava vaikutus valtava! Ja stallaushan = virtauksen irtoaminen foilista /foileista liian suurella kohtauskulmalla. Slöörillä gastin pitää keskittyä spinnuun ja jättää taktiset huolet ajajalle. Jos ruori stallaa, muuta konstia ei ole kuin päästää spinnun skuutti HETI. Hidas löysäys ei riitä pelastukseksi.
Huomautus:  kokeneet gastit tuntevat, koska stallaus on lähellä ja ymmärtävät ne veneen liikkeet, jotka voivat johtaa nopeaan stallaukseen. Jos vene iskeytyy kiinniotetun aallon selkään, keula pyrkii kääntymään tuuleen ja ajaja vastustaa vaistomaisesti keinahdus/kallistusliikettä – ja peräsin menettää pitonsa..
Mittari: ohittelette ympärillä uivia lajitovereita huimassa lennossa ja hullun kiilto silmissä. This is life!