Kipparin mietteitä talvi-iltana

//Kipparin mietteitä talvi-iltana

Taktiikka muuttuu kisapäivän kelityypin mukaan. Keskustelkaa kelistä jo rannassa säätiedotuksen pohjalta, ja koko ajan matkalla radalle: painekeli, toinen laita suosii, isoja shiftejä jne? Seuraa esim Ottomatin toimintaa (jos joskus pääset lähelle): Otolla on varmaan suu kuivana, kun se käy koko ajan.
Kevyillä, puuskaisilla keleillä kannattaa yleensä keskittyä paineen ylläpitämiseen – paine purjeissa on tärkeämpi kuin pikkushiftit.
Esimerkki: lähestytte paaralla ylämerkin leikkaria. Puuskan loppuessa kurssi nousee, ja seuraava buugi veisi ”melkein merkille”. Älä heitä – odota silmä kovana hetki – onko seuraava shifti tulossa oikealta, jollon paine kasvaa taas ja merkille nousu varmistuu paremmassa tuulessa? Tällaista on helppo harjoitella esim Airistolla pohjoistuulessa…
”Painepäivänä” siis keskitytään paineen ylläpitämiseen.
Kevyessä kelissä purjeet pitää latistaa virtausvastuksen pienentämiseksi. Siis riittävästi vanttipaineita ja sopivat spriiderikulmat. Perusasetukset löydät netistä tai purjeentekijältä. Litteät purjeet voidaan skuutata keskemmälle. Liikkien pitää olla dynaamiset, ei jäykät. Jos purje on liian kireä, telltale lerpahtaa ja vene tuntuu epävakaalta: se on vaikea pitää oikeassa kallistuskulmassa.
Löysää ison skuuttia muutama sentti: liikin pitää aueta. Ellei liikki muutu skuuttia löysätessä, kiki on liian kireällä.
Varmistu ennen kisaa fokan oikeasta kireydestä. Kurkistele puomin alta. Etsi oikea kireys ja pitäydy siinä. Skuuteissa pitää olla merkit, mieluiten kaksi, koska toinen on kuitenkin plokin tai lukon peittämä. Jos käytät tussimerkkejä, uusi ne aika ajoin, koska aurinko ja vesi syövät ne pois hämmästyttävän nopeasti. Käytä eri väriä kireämpään ja löysempään asetukseen. Ommeltu merkkilanka kestää kauemmin.
Kun luulette löytäneenne fokalle oikean asetuksen, gasti löysää skuuttia vielä 5 mm. Silloin vasta liikki on yleensä riittävän auki. Jos fokan telltalet stallaavat yli sekunniksi, fokka sulkee liikaa.
Kun vaijerilta joudutaan siirtymään tankille, skuuttia pitää löysätä pari senttiä. Fokan skuuttipistettä pitää säätää kelin mukaan. Ison ja fokan liikkien pitää näyttää samanlaisilta ja niissä pitää olla sama tvisti. Valokuvat veneestä takaapäin otettuna auttavat. Tervetuloa Tampereen regattaan 2010, siellä otetaan kaikista kuvat ja annetaan henk. koht ohjeet.

Spinnun skuutti keulan alla? Kippari ei lähde seikkailemaan keulaan. Gasti ryömii vaijerikoukusta huolimatta kannelle ja nostaa skuutin vedestä.
Merkkaa kikin avotuuliasetus niin, että se on helppo löysätä sopivasti ennen ylämerkkiä. Oikea löysäys on yleisesti käytössä olevalla kaskaditaljalla noin puoli metriä.

Painetta spinnuun. Luota spinnuun ja paineen tunteeseen. Juha höpöttää mulle koko ajan: hyvä paine – liian alas – hyvä – nyt lähti lentoon – älä ***** uita mua, taas mennään… Älä matki toisten ajokulmia, koska veneillä voi olla eri puuska tai vauhtituulta.

Gastin silmät ovat spinnun liikissä, joten kipparille tulee enemmän vastuuta puuskien havainnoinnissa ja väistöjen suunnittelussa.

Kovilla slööreillä oikea (nopein) ajokulma on melko kapea ja aallokko voi vielä vaikeuttaa sen toteuttamista. Eri halsseilla veneet lähestyvät toisiaan uskomattoman nopeasti: jos näet styyran veneen lähestyvän 150 metrin päässä, olette kohtauspaikalla 12 sekunnin kuluttua! Jiippaa ajoissa tai muuta kurssia selkeästi. Kipparilla on tässä vastuu: Gastin pitää tietää ajoissa, mitä on suunnitteilla.

Tämä vene oli kyllä styyralla:

Hän oli kyllä oikeassa...

Viimeisellä pätkällä alamerkkiä lähestyttäessä pysyttele valitulla ajouralla. Älä aja väkisin alas enempää kuin muutama veneenmitta juuri ennen merkkiä. Treenatkaa mieluummin jiipit niin hyvään kuosiin, että voitte heittää ylimääräisen pikku legin toisella halssilla. Ja aina spinnussa paine ja vene vauhdissa. Fivessä on iso spinnu sen takia, että voit lentää eikä tarvitse ajaa tylsiä lenssejä. Ani harvoin suora lenssi on nopein.

Spinnun nosto: gasti ei saa vetää puomia (kokonaan) ulos liian aikaisin. Spinnun ylösveto ja puomin ulosveto pitäisi saada synkroniin niin, että juuri kun spinnu on ylhäällä myös puomi on tullut kokonaan ulos. Samalla hetkellä kippari tempaisee spinnun skuutista niin, että spinnu lennähtää auki kuin norsun korva. Gasti on jo menossa kuin ballerina käsi skuuttia kipparilta haroen vaijerille – ja sitten mennään. Ylämerkillä voi saavuttaa huikeita eroja takkuileviin miehistöihin, kun tämän hallitsee. Fokkaa ehtii säätää myöhemmin.

Jiipistä: muuta kurssia riittävästi, mutta ei liikaa. Älä jätä käännöstä kesken. Pyri hahmottamaan uusi ajokulma ennen jiippiä, niin voit helpommin asettaa keulan uuteen kurssiin. Jiippi on yksi tapahtuma, eikä vene tee siinä ylimääräisiä mutkia. Tarkista vanavedestäsi ja harjoittele, harjoittele.
Jiipissä gasti ei saa löysätä spinnun ajoskuuttia. Jos spinnu pääsee lepattamaan jiipin alkaessa, sitä on melkein mahdoton saada nopeasti takaisin vetoon uudella halssilla.
Kippari ohjaa kohti spinnua jiipissä. Jos jotakin menee vikaan – ohjaa spinnun suuntaan.

FIN 8924
Perämies – aina toisena maalissa.